Reklama

"Wolverine": O TWÓRCACH

JAMES MANGOLD (reżyseria)

Ma na swoim koncie osiem filmów - między innymi "Spacer po linie" i "Przerwaną lekcję muzyki". Słynie z kręcenia wyszukanych historii, łączących w sobie wiele gatunków filmowych, a także niezwykłej muzyki, charakteryzacji i zdjęć.

Jest synem malarza, Roberta Mangolda. Ukończył California Institute od Arts, gdzie studiował pod okiem Alexandra Mackendricka ("Słodki zapach sukcesu").

Zaczął karierę w branży filmowej, mając 21 lat. Po kilku latach w Hollywood (współpracował z wytwórnią Disneya) postanowił rozpocząć naukę w szkole filmowej Columbia University. Zadebiutował filmem "Victor, syn Dolly", który otrzymał nagrodę za najlepszą reżyserię na festiwalu filmowym w Sundance w 1996 roku.

Reklama

Współpracował z takimi aktorami jak Sylvester Stallone, Harvey Keitel, Robert DeNiro, Winona Ryder, Angelina Jolie, Meg Ryan czy Joh Cusack.

Jego "Spacer po linie" z Joaquinem Phoenixem i Reese Whiterspoon otrzymał pięć nominacji do Oscara - między innymi dla najlepszej aktorki. Whiterspoon zdobył statuetkę.

Najnowszy film reżysera to "3:10 do Yumy" z Russellem Crowem i Christianem Balem.

MARK BOMBACK (scenariusz)

Jest autorem scenariuszy do filmów "Góra czarownic", "Uwiedziony", "Szklana pułapka 4,0" i "Constantine". Jego najnowsze scenariusze to "The Umbrella Academy", "Agent Zigzag" i "Protection".

Prowadzi zajęcia ze scenopisarstwa na Wesleyan University.

SCOTT FRANK (scenariusz)

Debiutował "Świadkiem bez pamięci" ("The Lookout"), do którego nie tylko napisał scenariusz, ale i wyreżyserował. Writers Guild of America nagrodziła go za najlepszy scenariusz adaptowany, na koncie ma też nagrody od Mystery Writers of America, National Society of Film Critics i The Boston Society of Film Critics, a także nominację do Oscara za scenariusz do "Co z oczu, to z serca" ("Out of Sight") na podstawie powieści Elmore'a Leonarda.

Napisał scenariusze do takich filmów, jak "Tłumaczka" ("The Interpreter"), "Lot Feniksa" ("Flight of the Phoenix"), "Raport mniejszości" ("Minority Report"), "Dorwać Małego" ("Get Shorty"), "Malice", "Umrzeć powtórnie" ("Dead Again") i "Tate-mały geniusz" ("Little Man Tate").

Dorastał w Los Gatos w Kalifornii, studiował filmoznawstwo na Uniwersytecie Kalifornijskim.

LAUREN SHULER DONNER (produkcja)

Produkcją zajmuje się od ponad dwudziestu lat. Współpracowała z takim twórcami, jak Nora Ephron, Oliver Stone, Bryan Singer, Richard Donner, Joel Schumacher, Ivan Reitman i John Hughes. Jej filmy zarobiły ponad dwa i pół miliarda dolarów. "Premiere Magazine" nagrodził ją w 2001 roku Producer Icon Award, a "Daily Variety" poświęciło jej "Billion Dollar Producer Special Issue."

W 2006 roku nagrodzono ją Crystal Award, a wraz z mężem Richardem została uhonorowana przez American Cancer Society.

Na premierę czeka aż siedem filmów, które wyprodukowała - między innymi"X-Men Origins: Wolverine". Zakończono także zdjęcia do "Hotelu dla psów" ("Hotel For Dogs") z Emmą Roberts na podstawie książki dla dzieci z 1971 roku. W post-produkcji jest także "Cirque Du Freak" Paula Weitza - ekranizacja powieści Darrena Shana.

W 2000 roku wyprodukowała "X-Mena", który rozpoczął serię filmów na podstawie popularnego komiksu. W pierwszy weekend zarobił ponad osiemdziesiąt milionów dolarów (w samych Stanach), a w sumie ponad czterysta milionów na całym świecie.

Pierwszym filmem, jaki wyprodukowała był przebojowy "Pan Mamuśka" ("Mr. Mom"), okazał się jednym z najbardziej dochodowych filmów roku. Jej kolejnymi produkcjami były "Zaklęta w sokoła" ("Ladyhawk"), "Ognie świętego Elmo" ("St. Elmo's Fire") i "Dziewczyna w różowej sukience"("Pretty In Pink").

Na początku lat dziewięćdziesiątych wyprodukowała "Dave'a" i "Uwolnić orkę" ("Free Willy"), które były jednymi z najbardziej dochodowych filmów 1993 roku. "Dave'a" nominowana do Oscara i Złotego Globu.

Do jej produkcji należą między innymi "Masz wiadomość" ("You've Got Mail"), "Marzyciele, czyli potęga wyobraźni" ("Radio Flyers"), "Trójka uciekinierów" ("Three Fugitives"), "Linia czasu" ("Time Line") , "Constantine", "Ona to on" ("She's the Man"), czy "Odlotowe dzieciaki" ("Unaccompanied Minors"). Jej firma wyprodukowała między innymi "Wulkan" (Volcano"), "Nowożeńców" ("Jurt Married") i "Semi-Pro: Drużynę marzeń"("Semi-Pro").

Shuler Donner udziela się charytatywnie. Zasiadała w radzie Hollygrove Children's Home, a także w radzach Women in Film, TreePeople i Planned Parenthood.

Obecnie zasiada w radach Science Fiction Museum, Natural Resources Defense Council i reżyserkiej radzie Producers Guild of America.

Mieszka w Los Angeles razem z mężem, Richardem Donnerem.

HUTCH PARKER (produkcja)

Pracuje obecnie w 20th Century Fox i nadzoruje produkcje realizowane przez tę wytwórnię, a także Fox 200 Pictures, FX i HBO. Wcześniej był prezesem New Regency Productions.

Pracował przy produkcji takich filmów jak "Marley i ja", "Noc w muzeum", "Avatar", "Borat", "Garfield", "Planeta małp", "Pojutrze", "Królestwo niebieskie" czy "Ja, robot".

JOHN PALERMO (produkcja)

Jest założycielem Seed Productions - wytwórni angażującej się w projekty filmowe, telewizyjne i teatralne mającą swoje siedziby w Los Angeles i Sydney. Wyprodukował film "Uwiedzony" ("Deception"), a także "X-men: Ostatni bastion"("X-men: Last Stand").

STAN LEE (produkcja wykonawcza)

To honorowy prezes Marvel Comics - legendarnego wydawnictwa komiksowego, dzięki któremu czytelnicy poznali takie postacie, jak Spider-Man, Hulk, Iron Man, Daredevil, czy Fantastyczna Czwórką i X-meni.

Lee był producentem wykonawczym takich filmów, jak "Iron Man", "Spider-Man", "Spider-Man 2", "Spider-Man 3"", "Fantastyczna Czwórka"("Fantastic Four"), "Hulk", "Daredevil", "Ghost Rider", czy seria filmów "Blade".

Lata świetności Marvel Comics to lata sześćdziesiąte XX wieku. Wtedy powstali tacy super-bohaterowie, jak Kapitan Ameryka, The Human Torch (Ludzka pochodnia), czy The Sub Mariner.

Lee przez dwadzieścia pięć lat był redaktorem, dyrektorem artystycznym i naczelnym tekściarzem Marvel Comics. Potrafił wydać nawet pięć komiksów tygodniowo. Jest jednym z najpłodniejszych twórców komiksowych, pracował też w gazetach, radiu i telewizji.

W 1972 został głównym wydawcą Marvel Comics, w 1977 roku Spider-Man zagościł na łamach gazet w postaci paska komiksowego. Jego przygody drukowano w ponad pięciuset tytułach na całym świecie.

W 1981 roku Lee przeniósł się do Los Angeles, gdzie pracował nad tym, aby Spider-Man, czy Hulk zostali bohaterami kreskówek. Tak zaczęła się droga bohaterów komiksów Marvel Comics do Hollywood.

Lee założył POW! (Purveyors of Wonder!) Entertainment, Inc, w którym wydał na DVD serię "Stan Lee Presents". Wystąpił także w stworzonym przez siebie realisty show "Who Wants To Be a Superhero?" i wyprodukował "Stripellę", którą emitował kanał Spike.

Jest także autorem książek - wydał ponad tuzin bestsellerów, między innymi "Superhero Christmas", "The Origins of Marvel Comics", "The Best of the Worst", "The Silver Surfem", "How to Draw Comics the Marvel Way", "The Alien Factor"," Bring on the Bad Guys", "Riftworld", "The Superhero Women" i autobiografię "Excelsior! The Amazing Life of Stan Lee."

JOSEPH CARACCIOLO, JR (produkcja wykonawcza)

Zaczynał od kierowania planem filmu "Stracone lata" Sidneya Lummeta.

Caracciolo był producentem wykonawczym przy "Co się zdarzyło w Vegas" ("What Happens In Vegas") z Cameron Diaz i Ashtonem Kutcherem i "Diabeł ubiera się u Prady" ("The Devil Wears Prada") z Meryl Streep i Anne Hathaway. Na koncie ma też takie filmy, jak "Całe szczęście" ("Just My Luck") z Lindsay Lohan, "Siła strachu" ("Hide and seek") z Robertem DeNiro, "Dziewczyny z wyższych sfer" ("Uptown Girls") z Brittany Murphy i Dakotą Fanning oraz "Wielbicielka" ("Swimfan") Johna Polsona.

Współpracował także przy "Glengarry Glen Ross" Jona Amiela, "Psychopacie" ("Copycat"), "Człowieku, który wiedział za mało" ("The Man Who Knew Too Little"), "W czym mamy problem" ("Serial Mom"), "Fotokłopoty" ("Pecker") i "Cecil B. Demented").

MARCO BELTRAMI (muzyka)

Pochodzi z Włoch; studiował w Wenecji i Yale School of Music, gdzie dostał stypendium. Wśród swoich idoli wymienia Ennio Morricone i Jerry'ego Goldsmitha.

W 1992 roku przeniósł się do Los Angeles, gdzie czekał go staż u Jerry'ego Goldsmitha. Zgłębiał tajniki muzyki filmowej, grał z Chicago Civic Orchestra, Sao Paulo State Orchestra i Oakland East Bay Symphony. Od tamtej pory łączy komponowanie muzyki filmowej z koncertami.

Komponował do takich produkcji, jak "The Bicyclist", "Szklana pułapka 4" ("Live Free or Die Hard"), "The Omen" (wersja z 2006 roku), "Sadysta" ("Captivity"), "Niewidzialny" ("The Invisible"), "3:10 do Yumy" ("3:10 to Yuma"; wersja z 2007 roku), "Hellboy: Złota Armia" (Hellboy 2: The Golden Army),"Ja, robot" ("I, Robot"), "Terminator 3: Bunt maszyn"( "Terminator 3: Rise of the Machines"), "Oni" ("The Faculty"), wszystkie trzy części "Krzyku", "Blade: wieczny łowca II"("Blade 2: Bloodhunt"), "Obserwator"("The Watcher"), "Ministranci"("The Dangerous Lives of Altar Boys"), "XXX2: Nastęny poziom" ("XXX 2: The Next Level"), "Red Eye", "Trzy pogrzeby Melquiadesa Estrady" ("The Three Burials of Melquiades Estrada") i "Underworld 2: Ewolucja" ("Underworld : evolution").

Jest laureatem nagród przyznawanych przez American Academy of Arts.

ROSS EMERY (zdjęcia)

Pochodzi z Sydney. Jest synem znanego dokumentalisty, który kręcił filmy na całym świecie - między innymi w Afryce, Azji i Ameryce Południowej.

Współpracował z takimi twórcami jak William Fraker, Dariusz Wolski i Laslo Kovacs. Pracował jako autor zdjęć drugiej ekipy takich produkcji jak "Matrix", "Powrót Supermana", "Anna i król". Jest autorem zdjęć do "Jaskini", "Potępionego", "Historii zagubionych dusz" i "Underworld : bunt Lykanów".

FRANÇOIS AUDOUY (scenografia)

Specjalizuje się w skomplikowanych scenografiach historycznych - łączy nowoczesną technikę z tradycyjnym dizajnem.

Pracuje w branży filmowej od piętnastu lat. Jest twórca scenografii do takich filmów jak "Greek Lantern", "Watchmen : Strażnicy", "Transformers", "Charlie i fabryka czekolady". Pracował przy takich filmach jak "Zodiak", "Spider-Man" czy "Avatar".

Jest pionierem nowoczesnych technik scenografii. Współpracuje z najlepszymi specjalistami różnych dziedzin, aby tworzyć zapierające dech w piersiach scenografie.

Jest twórcą 5D Conference poświęconej projektowaniu w mediach.

Obecnie pracuje przy filmie "The Wolverine" w reżyserii Jamesa Mangolda.

MICHAEL MCCUSKER (montaż)

Pracował ostatnio z Buzem Luhrmannem przy "Australii". Wcześniej odpowiadał za montaż "3:10 do Yumy", "Spacerypo linie" i seriali "Uwaga, faceci".

Był asystentem montażystów filmów "Pojutrze", "Kate i Leopold", "Patriota" i "The Third Miracle".

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Wolverine
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy