"Szybcy i wściekli: Tokyo Drift": TWÓRCY FILMU

Debiutem reżyserskim JUSTINA LINA (Reżyseria) był znakomicie przyjęty przez krytykę obraz “Better Luck Tomorrow”, który miał swoją premierę na Festiwalu Filmowym w Sundance w 2002 roku. Otrzymał tam nominację do nagrody Grand Jury. W 2004 roku kolegium jury nominowało “Better Luck Tomorrow” do nagrody Independent Spirit Award im. Johna Cassavetesa. Trzeba wspomnieć, że Lin był nie tylko reżyserem filmu, ale również jego współproducentem, współautorem scenariusza i montażystą.

Reklama

Obraz przyniósł jego twórcy i producentom nie tylko sukces kasowy, ale również uznanie w branży. Znani krytycy filmowi, m.in Ebert i Roeper umieścili “Better Luck Tomorrow” na liście pięciu najlepszych filmów roku.

Drugim z kolei filmem Justina Lina była produkcja Touchstone “Annapolis”, z udziałem Jamesa Francoa, Tyrese Gibson i Jordany Brewster. Obraz wszedł na ekrany amerykańskich kin w styczniu tego roku. Reżyser wkrótce przystąpi do pracy nad swoimi kolejnymi projektami - “Strangers” (dla Focus Features) i “Old Boy” (koprodukcji Vertigo Entertainment i Universal Pictures), będącym remakiem koreańskiego thrillera akcji. Niezależnie Lin pracuje nad swoim projektem “Crickets”.

Urodzony w Taipei, na Tajwanie, Lin wychowywał się w Południowej Kalifornii. Niedawno branżowy magazyn Variety umieścił nazwisko reżysera na liście “10 Top Filmowców, których twórczość należy śledzić z uwagą”. W lipcu 2003 roku nazwisko Lina pojawiło się z kolei na liście Entertainment Weekly - 100 najbardziej kreatywnych twórców przemysłu filmowego.

Justin Lin jest absolwentem UCLA School of Film and Television, gdzie obronił dyplom ze sztuki filmowej i reżyserii. Z tą uczelnią związane są początki działalności twórcy, w dziedzinie scenopisarstwa, reżyserii i produkcji filmowej. W czasie studiów powstało wiele nagradzanych i świetnie ocenianych filmów krótkometrażowych Lina.

Wcześniej w swojej karierze Lin pełnił rolę koordynatora produkcji Media Arts Center przy Japońsko-Amerykańskim Muzeum Narodowym (Japanese American National Museum) w Los Angeles. W czasie pełnienia swoich obowiązków na tym stanowisku stworzył wiele edukacyjnych programów pilotażowych i produkcji dokumentalnych, w tym między innymi “Passing Through”, wyświetlany przez PBS. W tym czasie zrealizował także projekt “J-Town Rhapsody”, instalację wideo wyświetlaną na ośmiu ekranach. Przyznano jej wiele prestiżowych nagród, w tym Crystal Communicator Award of Excellence.

Niedawno Justin Lin założył swoją własną firmę producencką Trailing Johnson, która do tej pory zrealizowała między innymi program dokumentalny “Spotlighting”, który wkrótce wyświetlany będzie w Stanach Zjednoczonych przez jeden z kanałów telewizyjnych. Trailing Johnson Productions opracowuje obecnie kilka nowych projektów małego i dużego ekranu, w tym satyryczną produkcję fabularną “Finishing the Game”.

Urodzony i wychowany w Los Angeles, CHRIS MORGAN (Scenariusz) od kiedy sięga pamięcią był wielkim fanem kina i produkcji filmowych. Pasja do opowiadania historii, w założeniu mających trafić na ekran zaowocowała napisaniem przez Morgana pierwszego zekranizowanego scenariusza – thrillera “Cellular”, produkcji New Line (2004). Kolejnym projektem był wyprodukowany przez Maverick kostiumowy samurajski film akcji „Sakura”. Dodatkowo, Morgan pracował jako tzw. script polisher przy kilku dużych produkcjach hollywoodzkich, w tym między innymi przeboju Sony Pictures z 2003 roku – „S.W.A.T.”

Morgan pracuje obecnie nad dwom projektami dla wytwórni Universal. Oba dotyczą adaptacji – jedna “The Psycho” Jamesa D. Hudnalla i Daniela Breretona, druga “Wanted” Marka Millara, którą Morgan pisze pod okiem wizjonerskiego rosyjskiego filmowca Timura Bekmambetova („Night Watch”).

Morgan mieszka w Los Angeles, z żoną Michelle i dwiema córkami.

NEAL H. MORITZ (Producent) jest właścicielem renomowanej firmy producenckiej Original Film, zajmującej się produkcją filmów fabularnych, telewizyjnych, reklamowych i wideoklipów. Moritz ma dyplom magistra nauk ekonomicznych UCLA, jak również tytuł specjalisty w dziedzinie produkcji filmowej Uniwersytetu Południowej Kalifornii, który otrzymał po ukończeniu programu Petera Starka.

Moritz był producentem przebojowej komedii romantycznej z udziałem Reese Witherspoon „Sweet Home Alabama”, drugiej części „Szybkich i wściekłych” – „Za szybcy, za wściekli” oraz filmu Revolution Studios „XXX” z Vinem Dieslem i Samuelem L. Jacksonem. Ostatni z wymienionych filmów to już czwarte wspólne przedsięwzięcie Moritza i reżysera Roba Cohena, wcześniejsze to pierwszy film z serii „Szybcy i wściekli” /The Fast and The Furious/, „Sekta” /The Skulls/, w którym zagrali Walker i Joshua Jackson oraz produkcja stacji HBO „The Rat Pack” z Ray’em Liottą i Donem Cheadle, film nominowany do nagrody Emmy w 11 kategoriach.

Wcześniejsze osiągnięcia filmowe Moritza pozwoliły mu na uzyskanie statusu jednego z najbardziej dochodowych producentów w Hollywood. Jego pierwszym kasowym sukcesem był film „Juice”, piąty najbardziej dochodowy obraz 1992 roku, po nim zaś hit wytwórni Columbia Pictures „Sekret minionego lata” /IKnow What You Did Last Summer/ ze znakomitą obsadą Jennifer Love Hewitt, Sarah Michelle Gellar, Ryan Phillippe i Freddie Prinze, Jr. i jego sequel „Sekret minionego lata 2 /I Still Know What You Did Last Summer/, w którym wystąpiła gwiazda muzyki pop Brandy. Kolejnym projektem Moritza był film „Urban Legend”, którego popularność zachęciła twórców do nakręcenia kolejnej części „Urban Legends: Final Cut”. Dramat rozgrywający się w środowisku młodych ludzi „Szkoła uwodzenia” /Cruel Intentions/ był pierwszym filmem fabularnym finansowanym całkowicie przez Original Film.

Filmografia Moritza to również takie tytuły jak: „Not Another Teen Movie”, parodia filmów dla nastolatków oraz komedia rozgrywająca się w środowisku nastolatków „Slackers” z udziałem Jasona Schwartzmana i Devon Sawa, a także „Wulkan” /Volcano/, „Diamentowa afera” /Blue Streak/ z Martinem Lawrencem, „Saving Silverman” z udziałem Jacka Blacka, Steve’a Zahna i Jasona Biggsa oraz „The Glass House” z Leelee Sobieski, Diane Lane i Stellanem Skarsgardem.

Firma Moritza zaangażowana była również w takie produkcje jak: thriller Denzela Washingtona - „Out of Time”, w reżyserii Carla Franklina, „Torque” - film akcji z dużym udziałem pojazdów mechanicznych w reżyserii Josepha Kahna, sequel filmu „XXX” i film akcji „S.W.A.T”.

Moritz pracuje obecnie nad dramatem “Gridiron Gang”, z udziałem Dwayne’a “Rocka” Johnsona oraz artysty hip-hopowego – Xzibit, a także komedią „Click”, z udziałem Adama Sandlera, Kate Beckinsale i Christophera Walkena.

CLAYTON TOWNSEND (Producent wykonawczy) jest jednym z najbardziej szanowanych nazwisk przemysłu filmowego.

W ostatnim czasie Townsend zajmował się produkcją komedii Judda Apatow’a „Czterdziestoletni prawiczek” /The 40-Year-Old Virgin/, z udziałem Steve’a Carella i Catheriny Keener oraz thrillera w reżyserii Iaina Softley’a “Klucz do koszmaru” /The Skeleton Key.

Ma na swoim koncie między innymi takie produkcje jak: wyreżyserowany przez Joela Schumachera “Bad Company”, z udziałem Anthony’ego Hopkinsa i Chrisa Rocka; komedię “Wielki podryw” /Heartbreakers/, z Sigourney Weaver, Jennifer Love Hewitt i Genem Hackmanem. Od wielu lat Townsed współpracuje z reżyserem Oliverem Stonem. Rezultatem tej współpracy są takie tytuły jak: „Męska gra” /Any Given Sunday/, “Talk Radio”, “Urodzony 4 lipca” /Born of the Fourth of July/, “The Doors”, “JFK”, “Między niebem a ziemią” /Heaven & Earth/; “Urodzeni mordercy” /Natural Born Killers/, „Nixon” i „Droga przez piekło” /U Turn/.

W swojej filmografii Townsend ma również takie tytuły jak: “The Blackout”; „Where’s Marlowe?”, w reżyserii Daniela Pyne’a, telewizyjny obraz „Homeland Security”, a także „Orły Temidy” /Legal Eagles/, “A New Life”, “Trzech mężczyzn I dziecko” /Three Men and a Baby/, “Swój chłopak” /Homeboy/ oraz “Drabina Jakubowa” /Jacob’s Ladder/.

STEPHEN WINDON, ACS (Zdjęcia) jest utalentowanym filmowcem, od ponad trzydziestu lat związanym z przemysłem filmowym, zarówno w rodzinnej Australii, jak i Stanach Zjednoczonych. Ostatnio pracował przy horrorze-thrillerze “House of Wax”, a także współpracował z reżyserem Kevinem Donovanem przy filmie „Smoking” /The Tuxedo/, z udziałem Jackie Chana i Jennifer Love Hewitt.

Kariera Windona rozpoczęła się w Australii, gdzie współpracował z prestiżową stacją telewizyjną Australian Broadcasting Corporation początkowo jako kamerzysta, a następnie reżyser zdjęć.

W tym czasie powstało wiele interesujących produkcji Windona, między innymi ponad 30 telewizyjnych filmów dokumentalnych (“A Big Country”) i kilka miniseriali (“Police Rescue”, „The Leaving of Liverpool”, „Children of the Dragon”). Z czasem odszedł z ABC i rozpoczął pracę w charakterze wolnego strzelca przy filmach fabularnych i reklamowych.

Międzynarodowa kariera Windona rozpoczęła się w 1993 roku, kiedy to zaproponowano mu pracę przy amerykańskiej produkcji Kevina Costnera „Rapa Nui”, w reżyserii Kevina Reynoldsa. Później powstały również zdjęcia do filmów „Ognista burza” /Firestorm/ i „Patriota” /The Patriot/, oba w reżyserii Deana Semlera. W swojej filmografii Windon ma również takie tytuły jak: “Wysłannik przyszłosści” /The Postman/, w reżyserii Kevina Costnera oraz „Piekielna głębia” /Deep Blue Sea/ Renny’ego Harlina.

W swojej karierze Windon wielokrotnie nominowany był do branżowych nagród, zarówno w kraju, jak i zagranicą. Jest laureatem siedmiu nagród Australian Cinematographers Society, dwóch nominacji przyznawanych przez Australian Film Institute oraz Australian Film Critics.

SANJA MILKOVIC HAYS (Kostiumy) zaprojektowała nowoczesne kostiumy do wyreżyserowanej przez Roba Cohena pierwszej części trylogii „Szybcy i wściekli” /The Fast and the Furious/, jej kontynuacji „Za szybcy, za wściekli” /2 Fast 2 Furious/, a także pierwszej i drugiej części filmów akcji „XXX”. Urodzona w Jugosławii projektantka pracowała ostatnio przy projektach filmowych “Taxi” i „Fałszywa dwunastka” /Cheaper by the Dozen/.

Milkovic Hays zaprojektowała wcześniej garderobę aktorów grających w takich produkcjach jak: “Duży, gruby kłamczuch” /Big Fat Liar/, “W sieci pająka” /Along Came a Spider/, “Misja na Marsa” /Mission to Mars/, „Star Trek: Insurrection”, „Blade: wieczny łowca” /Blade/, „8 Heads in a Duffel Bag”, „Spaced Invaders”, „Buried Alive” i „Maska czerownego Moru” /The Masque of the Red Death/. Była asystentką kostiumografa przy trzech filmach fantasy/science fiction “Power Rangers” /Mighty Morphin Power Rangers: The Movie/, “Gwiezdne wrota” /Stargate/ i “Dzień niepodległości” /Independence Day/.

Jej projekty kostiumów można będzie oglądać wkrótce w filmie “Gridiron Gang”, z udziałem Dwayne’a “Rocka” Johnsona.

BRIAN TYLER (Muzyka) jest utalentowanym i utytułowanym kompozytorem muzyki filmowej, dyrygentem i autorem piosenek. Swoją przygodę z muzyką zaczynał jeszcze jako dziecko, grał wtedy na pianinie, perkusji i gitarze. Zanim osiągnął wiek lat 20 zdążył już wystąpić na wielu koncertach w kraju i zagranicą.

Jest autorem muzyki do przebojowego thrillera “Constantine”, z udziałem Keanu Reevesa, a także “Nożownik” /The Hunted/, z Tommym Lee Jonesem oraz „Linia czasu” /Timeline/ w reżyserii Richarda Donnera.

Skomponował muzykę do produkcji Walt Disney Pictures “Najwspanialsza gra w dziejach” /The Greatest Game Ever Played/ w reżyserii Billa Paxtona, a także dramatu Justina Lina “Annapolis”, z udziałem Jamesa Franco i Tyrese Gibson.

Soundrack autorstwa Tylera do obrazu Billa Paxtona “Ręka Boga” /Frailty/ otrzymał w 2002 roku nagrodę World Soundtrack, a tematy muzyczne do “Dzieci Diuny” /Children of Dune/ osiągnęły czwartą pozycję na liście bestsellerów Amazon.com.

Tyler jest autorem muzyki prezentowanej podczas Olimpiady w 2004 roku. Był nominowany do Nagrody Emmy za kompozycje do filmu “Ostatnie wołanie” /Last Call/, ekranowej kroniki życia F. Scotta Fitzgeralda, z udziałem Jeremy’ego Ironsa i Sissy Spacek. W swoim dorobku ma również takie tytuły jak: “Godsend”, z udziałem Roberta De Niro, “Gdy zapada zmrok” /Darkness Falls/ (nagroda BSO Spirit Thriller Score of the Year Award, 2003), “Six-String Samurai”, „Bubba Ho-tep”, „Star Trek: Enterprise”, “Panic”, „Paparazzi”, oraz “Wersja ostateczna” /The Final Cut/, z udziałem Robina Williamsa i Jima Caviezela.

Tyler jest absolwentem UCLA i Uniwersytetu Harwarda. Duży wpływ na jego twórczość wywarł dziadek, laureat Oscara®, art director Walter Tyler (“Dziesięcioro przykazań” /The Ten Commandments/).

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Szybcy i wściekli: Tokyo Drift

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje