"Szkoła rocka": O FILMOWCACH

RICHARD LINKLATER (reżyser), jest jednym z najbardziej utalentowanych twórców wywodzących się z niezależnego ruchu filmowego lat 90-tych. Zadebiutował filmem “Slacker”, w którym bardzo wnikliwie przyjrzał się kulturze młodzieżowej.

Reklama

Dorobek tego pochodzącego z Teksasu filmowca obejmuje takie filmy jak komedia “Dazed and Confused”, do której także napisał scenariusz, “Przed wschodem słońca” (Before Sunrise) – nagroda dla Najlepszego Reżysera na Festiwalu Filmowym w Berlinie, “SubUrbia” na podstawie sztuki Erica Bogosiana, “The Newton Boys” z Matthew McConaugheyem, Skeetem Ulrichem i Ethanem Hawke, “Waking Life” na podstawie oryginalnego scenariusza Linklatera oraz “Tape” z Ethanem Hawke, Robertem Seanem Leonardem i Umą Thurman.

Linklater pełni funkcję dyrektora artystycznego Austin Film Society, które założył w 1985 roku, aby wyświetlać w Austin filmy z całego świata. W 1999 roku, Austin Film Society otrzymało nagrodę honorową od Gildii Reżyserów Amerykańskich za wspieranie działań artystycznych.

SCOTT RUDIN (producent) wyprodukował ostatnio film “Godziny” (The Hours) w reżyserii Stephena Daldry. Nominowany do dziewięciu nagród Akademii (łącznie z tą dla Najlepszego Filmu), film, w którym wystąpiły Meryl Streep, Julianne Moore i Nicile Kidman (Oskar za rolę Virginii Woolf) otrzymał Złoty Glob jako Najlepszy Film Roku. Dorobek Rudina obejmuje: “Changing Lanes,” “The Royal Tenenbaums,” “Orange County,” “Zoolander,” “Rules of Engagement,” “Cudowni chłopcy” (Wonder Boys), “Shaft,” “Jeździec bez głowy” (Sleepy Hollow),” “Angela’s Ashes,” “Bringing Out the Dead,” “South Park: Bigger, Longer & Uncut,” “The Truman Show,” “A Civil Action,” “In & Out,” “Okup” (Ransom), “Mother,” “Pokój Marvina” (Marvin’s Room), “Klub pierwszych żon” (The First Wives Club), “Twilight,” “Clueless,” “Sabrina,” “Naiwniak” (Nobody’s Fool), “Firma” (The Firm), “Searching for Bobby Fischer,” “Zakonnica w przebraniu” (Sister Act), “Zakonnica w przebraniu 2” (Sister Act 2: Back in the Habit), “The Addams Family,” “Addams Family Values,” “Little Man Tate,” “Regarding Henry,” “Wzgórza Pacyfiku” (Pacific Heights), “Linia życia” (Flatliners), “Jennifer Eight,” “Mrs. Soffel” oraz “He Makes Me Feel Like Dancin’” (nagroda Akademii -- Najlepszy Film Dokumentalny).

Na liście produkcji teatralnych, w realizacji których wziął udział znajdują się “Passion” – nagroda Tony dla Najlepszego Musicalu, “Indiscretions,” “Hamlet,” “Seven Guitars,” “Skylight,” “A Funny Thing Happened on the Way to the Forum,” “On the Town” (Nowojorski Festiwal Szekspirowski), “The Chairs,” “The Judas Kiss,” “Stupid Kids,” “The Blue Room,” “The Most Fabulous Story Ever Told,” “Closer” (Londyn i Nowy Jork), “Amy’s View,” “The Wild Party” (Nowojorski Festiwal Szekspirowski), “The Ride Down Mt. Morgan,” “Copenhagen” – nagroda Tony Award dla Najlepszej Sztuki, “The Designated Mourner,” “The Caretaker” (Londyn) oraz “The Goat” – nagroda Tony dla Najlepszej Sztuki.

Filmy Rudina, które wkrótce będzie można zobaczyć na ekranach to “The Stepford Wives” z Nicole Kidman; “I Huckabee’s” Davida O. Russella z Judem Law, Naomi Watts, Markiem Wahlbergiem i Dustinem Hoffmanem; “The Woods” M. Nighta Shyamalana z Joaquinem Phoenixem, Brycem Dallasem Howardem i Adrienem Brody; “The Life Aquatic” Wesa Andersona z Billem Murrayem, Owenem Wilsonem, Cate Blanchett i Anjelicą Huston; “The Manchurian Candidate” w reżyserii Jonathana Demme z Denzelem Washingtonem i Meryl Streep; “Team America” Treya Parkera i Matta Stone, “Margaret” Kennetha Lonergana, “Closer” Mike’a Nicholsa oraz “A Series of Unfortunate Events” z Jimem Carreyem.

STEVE NICOLAIDES (producent wykonawczy) wyprodukował takie filmy jak “Shaft”, “The Deep End of the Ocean,” “Ludzie honoru” (A Few Good Men), “Misery,” “Kiedy Harry spotkał Sally” (When Harry Met Sally), “Little Big League,” “Buddy”, a także dwa filmy Johna Singletona - “Chłopaki z sąsiedztwa” (Boyz N the Hood) i “Poetic Justice.”

Nicolaides rozpoczynał karierę w telewizji, gdzie był kierownikiem produkcji ponad 20 filmów - “Roe vs. Wade,” “The Ordeal of Patty Hearst”, biografia Frances Farmer “Will There Really Be a Morning?”, itd. Pracę w przemyśle filmowym rozpoczął jako kierownik produkcji filmu Roba Reinera “The Sure Thing”. Razem z Reinerem współpracował też podczas realizacji “Stand by Me” i “The Princess Bride”.

SCOTT AVERSANO (producent wykonawczy) pracował uprzednio jako szef działu rozwoju Paramount Pictures. Obecnie jest prezesem Scott Rudin Productions, gdzie wyprodukował komedię “Orange County” oraz “Changing Lanes.”

Przed rozpoczęciem kariery w przemyśle filmowym, Aversano wykładał literaturę angielską na University of Michigan, gdzie też pracował nad napisaniem doktoratu.

Pochodzący z Holandii, ROGIER STOFFERS (zdjęcia) jest m.in. autorem zdjęć do filmu Mike’a van Diema “Character”, który w 1997 roku został uhonorowany Oskarem jako Najlepszy Film Zagraniczny. Inne filmy w jego dorobku to “Zatrute pióro” (Quills) i “John Q.”

JEREMY CONWAY (scenografia) projektuje scenografię na potrzeby telewizji, teatru i kina. Pracujący jako scenograf podczas realizacji serialu HBO “Seks w wielkim mieście” (Sex and the City), Conway pomógł w stworzeniu wspaniałego nowojorskiego klimatu, w jakim żyją cztery niezależne bohaterki tej produkcji telewizyjnej. Za swoją pracę otrzymał trzy nominacje do Emmy. Artysta został ponadto uhonorowany nagrodami Emmy za projekty scenografii Letniej Olimpiady w Australii (2000) oraz Olimpiady Zimowej w Salt Lake City (2002).

Dorobek filmowy Conwaya obejmuje także następujące pozycje - “Chill Factor”, “Up Close & Personal,” “The War,” “That Night,” “The Super,” “Sabrina,” “Harry Angel” (Angel Heart) i “Jacob’s Ladder.”

SANDRA ADAIR (montaż) pracuje już z reżyserem Richardem Linklaterem po raz siódmy - “Dazed and Confused, “Przed wschodem słońca” (Before Sunrise), “SubUrbia,” “The Newton Boys,” “Waking Life”, “Tape” i teraz “Szkoła rocka”.

W połowie lat 80-tych, mieszkająca w Los Angeles, Adair zaczynała karierę montując niezależne filmy, a w 1990 roku, jako drugi montażysta wzięła udział w realizacji filmu Mike’a Figgisa “Wydział wewnętrzny” (Internal Affairs). Po przeprowadzce do Austin w Teksasie (1991) kontynuowała karierę jako montażysta filmów zarówno fabularnych jak i dokumentalnych – nagrodzone filmy dokumentalne PBS “The Hunt for Pancho Villa” oraz “Songs of the Homeland.”

KAREN PATCH (kostiumy) - “The Royal Tenenbaums” (nagroda Gildii Kostiumografów Filmowych za Najlepsze Kostiumy), kampania Kate Spade uwieczniona w książce Fashion Icon: The Power and Influence of Design oraz “Rushmore” i “Bottle Rocket.”

RANDALL POSTER (kierownictwo muzyczne) pracował wcześniej ze Scottem Rudinem podczas realizacji filmów “The Royal Tenenbaums” i “Zoolander.” Weteran zarówno niezależnych filmów, jak i tych produkowanych przez wielkie wytwórnie, Poster wziął udział w produkcji takich tytułów jak “Rushmore,” “Old School,” “Poznaj moich starych” (Meet the Parents), “Dzieciaki” (Kids), “Nie czas na łzy” (Boys Don’t Cry), “Idol” (Velvet Goldmine), “SubUrbia” Richarda Linklatera i wiele innych.

CRAIG WEDREN (muzyka) rozpoczynał karierę jak wokalista, autor piosenek i członek założycielski zespołu punkowego Shudder to Think. Razem z zespołem, Wedren skomponował i wykonał muzykę do takich filmów jak “High Art,” “Idol” (Velvet Goldmine) i “First Love, Last Rites”. Po odejściu od zespołu w 1999 roku, aktywnie budował karierę jako kompozytor muzyki filmowej - “Roger Dodger,” “Laurel Canyon,” “The Secret Lives of Dentists” oraz “Wet Hot American Summer.”

Wedren jest także aktywnym członkiem swojego nowego zespołu BABY – pisze teksty, komponuje, produkuje i występuje na scenie – który w tym roku wyda płytę z nową oryginalną muzyką.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Szkoła rocka

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje