Reklama

"Smocze wzgórze": MILIMETROS, PRODUCENT I STUDIO W KTÓRYM POWSTAŁY ANIMACJE

Trochę historii

Na początku lat 60-tych Bill Hanna mówił z dumą, że Ángel Izquierdo był najmłodszym animatorem, który kiedykolwiek pracował dla Hanna Barbera.

Ten 15-letni młody chłopak z Madrytu zaczął prace w najsłynniejszych serialach telewizyjnych takich jak: Jaskiniowcy, Miś Yogu, Top cats, Scooby Doo, Jetsons, Tom i Jerry, The Lion, The Witch&The Wardrobe i z nagrodzoną nagrodą Emmy - Wait Till Your Father Gets Home.

Pod opieką Billa Hanny Ángel Izquierdo nauczył się zawodu, wszystkich metod produkcji oraz elementów niezbędnych do ukończenia serialu i filmu fabularnego. (Warto pamiętać, Bill Hanna i Joe Barbera byli tymi ludźmi, którzy we wczesnych latach 50-tych wymyślili nowe metody pracy nad animacją).

Reklama

W latach 80-tych Ángel Izquierdo pracował w studiu Moro, nadzorując prace francuskiej animacji nad Katy Caterpillar. Podczas prac nad filmem poznał Antonio Zurera.

Antonio Zurera przybył z Cordoby, (Hiszpania), kończąc prace nad serialem Don Quixote autorstwa Cruza Delgado. Kontynuując projekt, został zaangażowany do pracy z Moro Studios jako asystent Jose Luisa Moro do pierwszego filmu pt. Katy Caterpillar.

Tam właśnie zbiegły się drogi Ángela i Antonio. Po roku udanej współpracy nad produkcją zdecydowali, że nadszedł dobry moment, aby założyć nowe studio animacyjne.

Z wielkimi marzeniami i ogromnym zapałem oraz nie więcej niż 100.000 peset w kieszeni każdy, wynajęli studio w centrum Madrytu . Obydwaj zadali sobie pytanie: "Czy studio powinno nazywać się Milimetros?" (filmy w tym czasie były kręcone na taśmie 35 milimetrów). Nazwa ta spodobała się i tak pozostało do dziś? niezmiennie od 20 lat.

Natychmiast Bob Balser (reżyser słynnej Żółtej łodzi podwodnej) powierzył im animacje nowego serialu Billa Melendera pt. Charlie Brown&Snoopy. W tym czasie produkowali także reklamy i tworzyli kampanie dla TVE.

Pewnego dnia, Phillipe Grimmond, dyrektor d/s produkcji w wytwórni Gaumont (Paryż) zadzwonił do Studia Milimetros (właśnie zaczęto produkcje pełnometrażowego filmu o przygodach Asterixa - Asterix kontra Cezar) z propozycją, aby stworzyli międzynarodowy zespół (w tym czasie francuska animacja prawie nie istniała) i przyjechali na kilka miesięcy do Francji. Propozycja była kusząca. Pomimo ogromu pracy, jaką mieli, oraz oferty na 2-letni serial z TVE, którą dostali tuż przed wyjazdem, francuska propozycja okazała się na tyle interesująca, że zdecydowali się na wyjazd. Bez namysłu spakowali walizki i pojechali do Paryża jako "luksusowi emigranci".

W Paryżu spotkali la creme de la creme kina animacji z całego świata. Profesjonalistów, którzy później zostali reżyserami i dyrektorami generalnymi najważniejszych studiów animacyjnych na świecie (Disney, Don Bluth , ILM, Pixar i wielu innych.) Tam wyprodukowali nie jeden, ale dwa filmy o małym Galu -Asterix kontra Cezar i Asterix w Brytanii.

W czasie kiedy powstawał trzeci scenariusz do Asterixa, Ángel Izquierdo został zatrudniony przez Paula i Gaetena Brizzi (reżyserów pierwszej części Asterixa) do zarządzania ich studiem, które kupił właśnie Walt Disney, tworząc Walt Disney Studios Paris.

Jednak po pewnym czasie Antonio i Ángel powrócili do Hiszpanii, aby ponownie otworzyć Milimetros. Musieli dokonać wyboru pomiędzy wieloma nowymi projektami, m.in. zleconą przez Gaumont w Madrycie 3 częścią Asterixa (Wróżbita) a produkcją video dla Hahnfilm (Benjamin Blumehen) oraz serialem Don Martina (Don Martin Does It Again).

W tym samym czasie do Madrytu przyjechali prezesi Walta Disneya, aby kupić Milimetros. Tak naprawdę potrzebowali doświadczenia Antonio i Ángela, gdyż chcieli aby ich najnowsze studio animacyjne mogło produkować nowe filmy. Pomimo fantastycznej oferty nie doszło do jednak porozumienia, gdyż dwie strony nie były w stanie pójść na wzajemne ustępstwa. Z tego powodu Disney musiał na krótko obyć się bez talentu Antonio i Ángela ponieważ ....

...czwarta część Asterixa miała być zrealizowana właśnie przez Milimetros - Asterix podbija Amerykę. Tym razem Milimetros współpracowała z Hahnfilm dla Extrafilm Gmgh ale bez Gaumont.

Aby tego dokonać Antonio i Ángel założyli trzy centra produkcyjne w Hiszpanii. Dwa z nich w Pozuelo de Alarcon - Madryt, a trzecie w Cordobie z ponad 175 członkami ekipy produkcyjnej. Tak więc MILIMETROS staje się większy i większy?

Praca nie ustaje: 43 odcinki Różowej Pantery dla MGM, wiele odcinków dla DIC, serial dla DGT (Spanish Road Traffic Institution) - Los Senales tus Amigas itp., itd.

Przez wszystkie te lata Milimetros wziął udział w najbardziej znanych produkcjach - Różowa Pantera, Charlie Brown, Pippi Longstocking, Doug, Sonic, Babar, Sabrina, Courage, the Cowardly Dog, All Dogs Go To Heaven, Super-Duper Sumos, Madeleine (z 4 nominacjami do nagrody Emmy i w końcu nagrodą Emmy 2002) i tuzinie innych produkcji.

Ale MILIMETROS to nie tylko firma usługowa. Jej głównym celem od samego początku była produkcja własnych filmów. Pomimo, że zaczęli tę produkcję dość późno, to w 2001 r. wspólnie z hiszpańską TVG wyprodukowali swój pierwszy serial - D.fenders (13 x26 min) z bohaterami wykreowanymi przez Miguelanxe Prado - dobrze znanego komika , który pracował ze Stevenem Spielbergiem przy filmie Faceci w czerni. W Galicji i Hiszpanii Oglądalność serialu D.fenders wśród dzieci w wieku 6-12 sięgnęła 53%, co było rzadkością w hiszpańskiej telewizji.

W 2002 r. MILIMETROS wyprodukował swój, pierwszy pełnometrażowy film - Dragon Hill (Smocze Wzgórze), który wszedł na ekrany hiszpańskich kin na święta Bożego Narodzenia 2002 aż w 105 kopiach. Wyjątkowa i doborowa ekipa składająca się z ponad 200 najlepszych artystów od filmów rysunkowych, techników od tła oraz najlepszych ekspertów hiszpańskiej animacji pracowała 2 lata nad realizacją filmu w technice 2D i 3D, którego budżet wyniósł aż 3 miliony euro.

Na wideo i dvd Dragon Hill został wydany w Hiszpanii 23 kwietnia następnego roku przez Universal Picture Iberia . Międzynarodowa eksploatacja filmu okazała się również wielkim sukcesem. Prawa do kinowe, wideo i dvd do filmu nabyły m.in. Portugalia, Holandia, Luxemburg i Belgia. Dzięki temu MILIMETROS mógł zaangażować się w kolejne projekty, takie jak Sing with us at Dragon hill i Dragon Hill 2, który jest koprodukcją z Universal Picture Iberia.

MILIMETROS przygotowuje również pierwsze własne seriale telewizyjne (Violet and the Mouse of the Full Moon, RH+, Bed&Breakfast ) jak również drugi film fabularny Oskar Lion. Filmy te znajdują się obecnie na etapie przedprodukcyjnym.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Smocze wzgórze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy