Reklama

"Pacific Rim": O TWÓRCACH FILMU

Guillermo del Toro (reżyser, producent i scenarzysta) na scenie międzynarodowej zdobył uznanie jako reżyser, scenarzysta i producent dramatem fantasy z 2006 roku pt. Labirynt Fauna. Film otrzymał sześć nominacji do Oscara, w tym w kategorii najlepszy film obcojęzyczny i najlepszy oryginalny scenariusz, oraz oscarowe statuetki za scenografię, zdjęcia i charakteryzację. W dalszym ciągu jest najbardziej dochodowym w USA filmem w języku hiszpańskim wszech czasów. Zdobył ponad czterdzieści międzynarodowych nagród i pojawił się na listach najlepszych filmów roku trzydziestu pięciu krytyków.

Reklama

Ostatnio del Toro był współautorem scenariusza do światowego przeboju Hobbit: Niezwykła podróż na podstawie klasycznej powieści J.R.R. Tolkiena. Pełnił funkcję producenta wykonawczego filmów animowanych Kot w butach i Strażnicy marzeń. Jest też producentem wykonawczym popularnego horroru Mama.

Del Toro po raz pierwszy zyskał uznanie na świecie w 1993 roku meksykańsko-amerykańską koprodukcją Cronos, horrorem o zjawiskach nadprzyrodzonych, który wyreżyserował na podstawie własnego scenariusza. Film zdobył Nagrodę Krytyków na Festiwalu Filmowym w Cannes oraz dziewięć nagród Meksykańskiej Akademii Filmowej (Arieli).

Następnie wyreżyserował horror Mutant (był też współautorem jego scenariusza) oraz Kręgosłup diabła - film o hiszpańskiej wojnie domowej z elementami zjawisk nadprzyrodzonych. W 2004 r., po ukończeniu thrillera o wampirach Blade: Wieczny łowca 2, del Toro wyreżyserował film sensacyjny/przygodowy Hellboy według własnego scenariusza.

Jego owocna współpraca z wytwórnią Universal związana z filmem Hellboy: Złota armia w 2008 roku przyczyniła się do zawarcia ze studiem umowy o prawie pierwokupu produkcji, na mocy której tworzył i opracowywał materiały zarówno dla siebie jako reżysera, jak i dla innych twórców filmowych. Pierwszym filmem, jaki powstał w wyniku tej współpracy, jest Mama, thriller o zjawiskach nadprzyrodzonych z udziałem Jessiki Chastain w reżyserii debiutanta z Argentyny, Andy'ego Muschiettiego, który jest również współautorem scenariusza. Wśród tych projektów będzie również Drood na podstawie powieści Dana Simmonsa, Midnight Delivery na podstawie oryginalnego pomysłu del Toro oraz Crimson Peak na podstawie scenariusza del Toro i Matthew Robbinsa. Del Toro zamierza ponadto nakręcić remake'i kilku kluczowych filmów z zasobów Universal: nową wersję Frankensteina Mary Shelley oraz Doktora Jekylla i pana Hyde'a Roberta Louisa Stevensona.

W 2007 roku del Toro wyprodukował hiszpański thriller Sierociniec, który stał się najbardziej dochodowym filmem hiszpańskojęzycznym w tym kraju. W jego dorobku znalazły się również: thriller science fiction Istota (producent wykonawczy), gotycki horror Nie bój się ciemności (scenarzysta, producent), Kung Fu Panda 2 (producent wykonawczy) oraz Megamocny (konsultant). W 2008 roku wspólnie z meksykańskimi reżyserami Alfonso Cuarónem i Alejandro Gonzálezem I?árritu wyprodukował Rudo i Cursi w reżyserii Carlosa Cuaróna oraz Biutiful w 2010 roku w reżyserii I?árritu i według jego scenariusza.

Ostatnio zainteresował się wydawaniem książek. Wspólnie z pisarzem Chuckiem Hoganem napisał powieść grozy "The Strain", wydaną w czerwcu 2009 roku nakładem wydawnictwa William Morrow, która zadebiutowała na 9. miejscu na liście bestsellerów New York Timesa. Od tego czasu zaangażowany był też w proces powstawania powieści "The Fall" oraz "The Night Eternal", które również zadebiutowały na liście 10 największych bestsellerów New York Timesa. Obecnie del Toro pracuje nad adaptacją powieści z serii "Strain" na serial telewizyjny dla FX.

TRAVIS BEACHAM (scenarzysta) swój pierwszy oryginalny scenariusz, A Killing on Carnival Row, sprzedał wytwórni New Line Cinema wkrótce po ukończeniu University of North Carolina School of the Arts w 2005 roku. Następnie zlecono mu napisanie scenariusza do Starcia tytanów.

Obecnie Beacham pracuje nad remake'iem Czarnej dziury oraz pilotem do mrocznego serialu fantasy Hieroglyph dla Chernin Entertainment.

THOMAS TULL (producent) jest prezesem i dyrektorem generalnym wytwórni Legendary Pictures. Odniósł wiele sukcesów, zajmując się koprodukcją i współfinansowaniem wydarzeń związanych z branżą filmową. Od momentu powstania w 2004 r. wytwórnia Legendary Pictures, oddział wiodącej spółki mediowej Legendary Entertainment z pionami zajmującymi się filmem, telewizją i komiksami, współpracowała z Warner Bros. Pictures podczas produkcji takich hitów kinowych jak: Superman: Powrót Bryana Singera, dwóch filmów Zacka Snydera: 300 i Watchmen. Strażnicy, jak również filmu Batman - Początek Christophera Nolana oraz fenomenalnego, wielokrotnie nagradzanego Mrocznego rycerza, który zarobił ponad miliard dolarów na całym świecie.

Inne powstałe niedawno wspólne produkcje to Miasto złodziei Bena Afflecka, wielokrotnie nagradzany przebój Christophera Nolana Incepcja oraz jego Mroczny Rycerz powstaje, światowe hity Starcie tytanów i Gniew tytanów, Kac Vegas i Kac Vegas w Bangkoku Todda Phillipsa - najbardziej dochodowa komedia dla dorosłych wszech czasów, a także Jack pogromca olbrzymów Bryana Singera. Wchodzące niedługo do kin produkcje Legendary Pictures to między innymi Człowiek ze stali Zacka Snydera, Stracharz, 42 - film biograficzny o Jackiem Robinsonie oraz 300: Początek imperium.

Przed założeniem Legendary Pictures Tull był prezesem oraz członkiem zarządu The Convex Group, holdingu medialno-rozrywkowego z siedzibą w Atlancie. Tull jest także członkiem Rady Powierniczej Amerykańskiego Instytutu Filmowego (AFI) oraz Zarządu Hamilton College, jego rodzimej uczelni, i Carnegie Mellon University. Zasiada w radzie nadzorczej zoo w San Diego i jest partnerem mniejszościowym w zespole sześciokrotnego mistrza Super Bowl Pittsburgh Steelers.

JON JASHNI (producent) nadzoruje rozwój projektu i fazę produkcyjną wszystkich projektów wytwórni Legendary Pictures oraz jest prezesem i głównym specjalistą ds. kreacji w Legendary Entertainment, wiodącej spółce mediowej z pionami zajmującymi się filmem, telewizją i komiksami. Ostatnio pełnił rolę producenta wykonawczego mitologicznego filmu przygodowego Louisa Leterriera Starcie tytanów, kasowej komedii dla dorosłych Todda Phillipsa Kac Vegas, a także Miasta złodziei Bena Afflecka. Ponadto Jashni jest producentem wykonawczym filmów Stracharz, Jack pogromca olbrzymów, filmu biograficznego o Jackiem Robinsonie 42 oraz 300: Początek imperium..

Przed dołączeniem do zespołu Legendary Pictures Jashni był prezesem Hyde Park Entertainment, spółki zajmującej się produkcją i finansowaniem projektów filmowych, która współpracowała z wytwórniami 20th Century Fox, Disney i MGM. Na tym stanowisku nadzorował rozwój projektu i fazę produkcyjną filmów, w tym takich projektów jak Troje do pary, Wyścig marzeń, Z podniesionym czołem oraz Przeczucie.

Wcześniej Jashni był producentem popularnej komedii romantycznej w reżyserii Andy'ego Tennanta, Dziewczyna z Alabamy. Współpraca Jashniego z Tennantem zaczęła się podczas pracy nad bajkowym filmem Długo i szczęśliwie, kiedy to Jashni był odpowiedzialny za rozwój projektu i fazę produkcyjną jako starszy szef produkcji w wytwórni 20th Century Fox.

Poza tym był koproducentem dwóch nominowanych do Oscara filmów: Huragan, który został bardzo przychylnie przyjęty przez krytyków i otrzymał nominację dla najlepszego aktora (Denzel Washington) oraz adaptacji filmowej musicalu Anna i Król, która zdobyła dwie nominacje do Oscara, z Jodie Foster w roli głównej.

Jashni jest członkiem Amerykańskiego Instytutu Filmowego i Producers Guild of America. Ukończył studia licencjackie na University of Southern California i uzyskał tytuł MBA w Anderson School of Management na uczelni UCLA.

MARY PARENT (producentka) od kwietnia 2011 roku jest założycielką i dyrektorem naczelnym Disruption Entertainment z siedzibą w Paramount.

Od założenia Disruption Entertainment niecałe dwa lata temu Parent przygotowała urozmaiconą listę nowych filmów, na której znalazły się epicki dramat biblijny Noah w reżyserii Darrena Aronofsky'ego z Russellem Crowe'em w roli głównej - w kinach od 28 marca 2014 r., opracowanie bestsellera "Defending Jacob" (scenariusz i reżyserię zlecono Steve'owi Klovesowi) oraz druga część filmu SpongeBob Kanciastoporty.

Wcześniej Parent prowadziła Metro-Goldwyn-Mayer i zajmowała stanowisko dyrektora generalnego wytwórni oraz prezesa Motion Picture Group, nadzorując produkcję, dystrybucję i marketing dla MGM i United Artists od marca 2008 r., kiedy została zatrudniona, aby odbudować zawieszone wcześniej działy rozwoju i produkcji. Po zatrudnieniu zespołu produkcyjnego najlepszych specjalistów, dyrektorów marketingu i dystrybucji Parent była w stanie szybko zebrać pierwszą prawdziwą pulę projektów dla MGM od lat. Znalazły się w niej takie pozycje jak: nowy film o Jamesie Bondzie, film oparty na klasycznej powieści J.R.R. Tolkiena Hobbit: Niezwykła podróż, nowa wersja RoboCopa, Dom w głębi lasu w reżyserii Drew Goddarda, który napisał też scenariusz wspólnie z Jossem Whedonem, Jutro będzie futro z Johnem Cusackiem, Craigiem Robinsonem i Robem Corddrym, Heca w zoo z Kevinem Jamesem oraz Czerwony świt z Chrisem Hemsworthem i Joshem Hutchersonem.

CALLUM GREENE (producent wykonawczy) ma na swoim koncie wiele cenionych filmów niezależnych i tworzonych przez wytwórnie. Był dwukrotnie nominowany do IFP Spirit Awards w 2004 roku za Happy Here and Now - film, który otrzymał nagrodę publiczności na festiwalu South by Southwest w Austin, oraz film Homework, który zdobył nagrodę jury na Festiwalu Slamdance w tym samym roku. Greene słynie ze zdolności do doprowadzania projektów do końca w każdych okolicznościach.

Ostatnio Greene pełnił funkcję producenta wykonawczego przez 21 miesięcy w Nowej Zelandii, przygotowując się z Guillermo del Toro do zdjęć do filmów z serii Hobbit, a następnie we wrześniu 2010 roku zajął się produkcją At the Mountains of Madness, filmu, którego reżyserem ma być del Toro, a producentem - James Cameron.

W ciągu ostatnich 6 lat wyprodukował 8 części prawdy, Moja dziewczyna wychodzi za mąż i był koproducentem filmu Maria Antonina Sofii Coppoli, który miał swoją premierę na Festiwalu Filmowym w Cannes w 2006 roku. Był też producentem liniowym filmu Bobby Emilio Esteveza, który po raz pierwszy pokazano na Festiwalu Filmowym w Wenecji (w roku 2007), a także reżyserem, scenarzystą i producentem nagrodzonego Oscarem Między słowami Sofii Coppoli. Ostatnio był producentem wykonawczym filmu Wszyscy mają się dobrze z udziałem Roberta De Niro, Drew Barrymore, Kate Beckinsale i Sama Rockwella.

W jego dorobku znalazły się również niezależne produkcje Rodzinka, Kraina szczęścia i film Prawie najlepszy, które miały swoją premierę na festiwalu w Sundance, oraz Układ prawie idealny. Był też producentem uznanych filmów telewizyjnych takich jak: Bohater Nowego Jorku z Jamesem Woodsem i Trzecia rano z Dannym Gloverem, Michelle Rodriguez i Pam Grier. Ponadto Greene wyprodukował wiele filmów dokumentalnych, w tym: This So Called Disaster: Sam Shepard Directs The Late Henry Moss z Seanem Pennem, Nickiem Nolte'em, Woodym Harrelsonem oraz Samem Shepardem oraz Does Your Soul Have A Cold reżysera Mike'a Millsa dla IFC TV.

Greene karierę zaczynał w Europie jako producent i kierownik produkcji w teatrze. Następnie, w 1995 roku, rozpoczął studia magisterskie na Uniwersytecie Columbia, a rok później otrzymał stypendium im. Arthura Krima, przeznaczone na rozwijanie umiejętności producenckich. Po studiach wyprodukował filmy Szmat czasu, The Farmhouse i In The Weeds. Był też producentem liniowym Better Living, Hostage i Hamleta.

GUILLERMO NAVARRO (operator zdjęć) ostatnio był autorem zdjęć do Jestem numerem cztery i Rezydenta, jak również Sagi "Zmierzch": Przed świtem. Część 1 i Sagi "Zmierzch": Przed świtem. Część 2.

Navarro jest długoletnim współpracownikiem reżysera Guillermo del Toro. Jest autorem zdjęć do prawie wszystkich filmów del Toro od czasów Cronosa, takich jak: Kręgosłup diabła, Hellboy: Złota armia oraz Labirynt Fauna, za który Navarro otrzymał Oscara za najlepsze zdjęcia.

Wykorzystuje bardzo różnorodne inspiracje, idealnie pasujące do światów stworzonych przez del Toro w Cronosie. Film ten zdobył nagrodę krytyków na Festiwalu Filmowym w Cannes w 1993 roku i był oficjalnym kandydatem Meksyku do Oscara w kategorii najlepszy film zagraniczny.

Oprócz współpracy z del Toro Navarro pracował również jako operator przy filmach innego rodaka, Roberta Rodrigueza - takich jak Desperado, Od zmierzchu do świtu i Mali agenci.

W jego dorobku znalazły się filmy: Jackie Brown Quentina Tarantino, Długi pocałunek na dobranoc Renny'ego Harlina, Stuart Malutki Roba Minkoffa, Spawn Marka Dippégo, Zathura Jona Favreau oraz Noc w muzeum Shawna Levy'ego. Navarro, który rozpoczął karierę, kręcąc filmy dokumentalne w Ameryce Południowej, nakręcił także nominowany do nagrody Emmy specjalny program National Geographic, Lost Kingdoms of the Maya.

Ostatnio na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Latynoskich (LALIFF) Navarro został uhonorowany nagrodą za całokształt twórczości GABI. Navarro zdobył także nagrody Goya Award, Independent Spirit Award oraz nagrodę Nowojorskiego Stowarzyszenia Krytyków Filmowych.

ANDREW NESKOROMNY (scenograf) ostatnio odpowiedzialny był za scenografię do filmu Apollo 18. Jest też autorem scenografii do takich produkcji jak: Punisher: Strefa wojny, thrillera sci-fi Obcy kontra Predator 2, Robale, Świt żywych trupów, Głosy 2 oraz Replikant. W 2004 roku był nominowany do (łącznej) nagrody Art Directors Guild Award za film Niepokonany Seabiscuit, a w 1994 roku - do nagrody Emmy za wybitne indywidualne osiągnięcia w dziedzinie scenografii za serial Star Trek: Następne pokolenie.

Inne filmy w jego dorobku to między innymi: Szybcy i wściekli 5, Inwazja: Bitwa o Los Angeles, Poznaj moich rodziców, Jądro Ziemi, Suma wszystkich strachów, Obcy: Przebudzenie, Dzień zagłady oraz serial Mistrzowie science-fiction.

CAROL SPIER (scenografka) największą popularność przyniosła jej wieloletnia współpraca z reżyserem Davidem Cronenbergiem. Ich wspólne projekty to między innymi: Niebezpieczna metoda, Wschodnie obietnice, Historia przemocy, eXistenz, Crash: Niebezpieczne pożądanie, M. Butterfly, Nagi lunch, Nierozłączni, Mucha, Martwa strefa, Wideodrom, Skanerzy, Potomstwo, Fast company oraz dwa telewizyjne dokumenty fabularyzowane dla Canadian Broadcasting Corporation (CBC) pod tytułem Scales of Justice. Wyróżniono ją nagrodami Genie za filmy Passchendaele: Trzecia bitwa, Nagi lunch i Nierozłączni oraz nominacjami do tej nagrody za obrazy Potomstwo, Wideodrom, Skanerzy, eXistenz i Wschodnie obietnice. Otrzymała także nagrodę Kanadyjskiego Stowarzyszenia Reżyserów za wybitne osiągnięcia w dziedzinie scenografii za filmy Wschodnie obietnice i Passchendaele: Trzecia bitwa oraz, w 2009 roku, nagrodę tego samego stowarzyszenia za całokształt twórczości.

Inne liczne filmy, w których produkcji brała udział, to między innymi: Dom snów Jima Sheridana, Mutant i Blade: Wieczny łowca II Guillermo del Toro, Silent Hill, Ja, twardziel, Liga niezwykłych dżentelmenów, Czekając na cud, Karaluchy pod poduchy, Śnięty Mikołaj, Operacja "Bekon", Tolerancyjni partnerzy, Gdzie serce twoje, Renegaci, Sing, Search and Destroy, Running Brave i I Miss Your Hugs and Kisses - jej pierwszy film z 1976 r.

Jeżeli chodzi o produkcje telewizyjne, Spier zaprojektowała scenografię do serialu Fringe: Na granicy światów J.J. Abramsa, Ani z Zielonego Wzgórza produkcji PBS/CBC, za którą otrzymała nagrodę Gemini Award (kanadyjski odpowiednik nagrody Emmy) za najlepszą scenografię, Gotham wyprodukowanego przez wytwórnię Showtime, za który została nominowana do nagrody ACE za najlepszą scenografię, filmu Escape from Iran: The Canadian Caper z cyklu "film tygodnia" CBS oraz Odkrycia w banku pamięci - produkcji PBS/American Playhouse.

Spier urodziła się w Kanadzie. Studiowała architekturę wnętrz na wydziale architektury University of Manitoba. Karierę zawodową rozpoczęła jako projektantka wnętrz w Winnipeg, w prowincji Manitoba. W tym okresie współpracowała również jako scenograf i projektant kostiumów z różnymi teatrami, między innymi Manitoba Theater Center.

Karierę w filmie rozpoczęła obrazem The Mourning Suit. Pracowała wtedy jako projektant i dekorator planu oraz rekwizytor. Następnie przeniosła się do Toronto, gdzie pracowała jako asystent scenografa na planach kilku filmów, w tym Jeźdźca i Nie strzelać do nauczyciela, po czym objęła funkcję scenografa na planie Tajemnicy klasztoru Marii Magdaleny Normana Jewisona i Wyznawców zła Johna Schlesingera.

PETER AMUNDSON (montażysta) karierę zaczynał w Industrial Light and Magic. Pracował na planie Powrotu Jedi, Star Trek II i Ducha jako montażysta od efektów specjalnych. Amundson pełnił tę funkcję również podczas produkcji przeboju Pierwszy krok w kosmos. Następny w jego dorobku był Ostatni smok w reżyserii Roba Cohena. Inne filmy, które montował, to między innymi Hellboy, Godzilla, Smok: historia Bruce'a Lee, Efekt motyla, Sky High, Tylko strzelaj, Underworld: Bunt Lykanów, Gamer oraz Żelazny rycerz.

Ostatnio zakończył pracę nad jednym z filmów z popularnej serii Mike'a Mitchella - Alvin i Wiewiórki 3.

JOHN GILROY (montażysta) ostatnio współpracował ze swoim bratem, reżyserem Tonym Gilroyem podczas produkcji kasowego przeboju Tożsamość Bourne'a z Mattem Damonem. Wcześniej współpracowali przy okazji Gry dla dwojga z Julią Roberts i Clive'em Owenem, a także nominowanego do Oscara Michaela Claytona z udziałem George'a Clooneya, za który aktor otrzymał nominacje do nagród BAFTA i Eddie Award.

Gilroy kilkukrotnie współpracował też z reżyserem Joe Carnahanem, montując Na tropie zła z Rayem Liottą i Jasonem Patrikiem oraz Ticker, krótkometrażowy film z Clive'em Owenem i Donem Cheadle'em z serii The Hire wytwórni BMW Films. Za montaż tego ostatniego otrzymał nagrodę Cleo Award.

Z Gavinem O'Connorem zrealizował takie projekty jak Wojownik z Joelem Edgertonem i Tomem Hardym w rolach głównych oraz W cieniu chwały z Edwardem Nortonem, Colinem Farrellem i Jonem Voightem. Również we współpracy z O'Connorem Gilroy zajmował się montażem filmu Cud w Lake Placid z Kurtem Russellem i Niesione wiatrem - filmu, za który Janet McTeer otrzymała Złoty Glob i nominację do Oscara w kategorii najlepsza aktorka.

W jego dorobku znalazły się również między innymi: Salt Phillipa Noyce'a z Angeliną Jolie, Kwestia zaufania z udziałem Julianne Moore, Davida Duchovnego, Maggie Gyllenhaal i Billy'ego Crudupa, Narodziny obłędu z Elisabeth Shue, Suspect Zero z Aaronem Eckhartem, Carrie-Anne Moss i Benem Kingsleyem, Shadow Magic z Jaredem Harrisem i Yu Xia oraz Billy Madison z Adamem Sandlerem.

W latach 80. po ukończeniu Dartmouth College Gilroy uczył się zawodu montażysty, pracując jako asystent montażysty nad wieloma filmami, między innymi dwoma filmami Francisa Forda Coppoli: Peggy Sue wyszła za mąż i Kamienne ogrody. Pierwszym filmem, który samodzielnie zmontował, był The Luckiest Man in the World, według scenariusza i w reżyserii jego ojca, Franka D. Gilroya.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Pacific Rim
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy