Reklama

"Most do Terabithii": TWÓRCY

GABOR CSUPO (reżyseria)

Jest jednym z najbardziej cenionych animatorów, założycielem i prezesem studia Klasky Csupo. To prawdziwy człowiek renesansu: uznany muzyk, założyciel dwóch wytwórni płytowych - Tone Casualties i Casual Tonalities - oraz restaurator.

Urodził się na Węgrzech, studiował muzykę i sztukę, a wykształcenie w dziedzinie animacji zdobywał w słynnym studiu Pannonia. W 1975 roku wyjechał na zachód, odwiedził RFN, Danię i Szwecję, gdzie przyczynił się do powstania pierwszego lokalnego filmu animowanego. W 1979 roku przeniósł się do Hollywood, gdzie znalazł zatrudnienie w studiu Hanna Barbera. 10 lat później otrzymał od Jamesa L. Brooksa propozycję animowania skeczu pt. "Simpsonowie", który miał znaleźć się w programie "The Tracy Ullman Show". Jego popularność dała początek serialowi, który firma Klasky Csupo produkowała przez 3 lata, zdobywając 2 nagrody Emmy. Kolejnym sukcesem animatorów był jeden z najchętniej oglądanych w USA seriali - "The Rugrats", którego kinowa wersja z 1998 roku, "The Rugrats Movie: Gdzie jest bobas", stała się w pierwszym filmem animowanym spoza studia Disneya, który zarobił 100 milionów dolarów. W ślad za nią poszedł przebojowy sequel "Rugratsy w Paryżu". Jedną z życiowych pasji Csupo jest muzyka, czego przejawem jest jego aktywność na rynku fonograficznym. Prowadząc wytwórnie muzyczne wynajduje nowych artystów z gatunku ambient electronica i patronuje artystom, którzy eksperymentują z elektroniką i nowymi technologiami. Zaprojektował okładkę ostatniego albumu swojego idola Franka Zappy - "The Lost Episodes".

Reklama

HAL LIEBERMAN (produkcja)

Rozpoczynał karierę jako scenarzysta. Współpraca ze studiem Universal zaowocowała jego błyskawicznym awansem w hierarchii producentów i powstaniem takich przebojów jak "Apollo 13", "Smażone zielone pomidory", "Gruby i chudszy" i "Ze śmiercią jej do twarzy". "Szakal" z 1999 roku był pierwszym tytułem, który wyprodukował niezależnie. Kolejnymi były: "U-571", "Terminator 3: Bunt maszyn" i " W 80 dni dookoła świata".

LAUREN LEVINE (produkcja)

Urodzona w Manchesterze, doświadczenie zdobywała przy produkcji programu "The Max Headroom Show" i współtworząc ramówkę MTV Europa, nadającej w 25 krajach. Jest odpowiedzialna za blisko 16 000 godzin programu tej stacji, w tym audycje "Yo! MTV Raps" i "Headbanger's Ball". Zajmowała się produkcją telewizyjną i filmową w Golden Books Family Entertainment, nadzorowała powstawanie serialu "Lassie" dla HBO, a dla Walden Media wyprodukowała film "Odnaleźć przeznaczenie".

DAVID PATERSON (produkcja, scenariusz)

Syn autorki powieści "Most do Terabithii" Katherine Paterson. Jest autorem scenariuszy i producentem ("Love Ludlow", "Most do Terabithhii"), para się także aktorstwem (serial "Władca zwierząt", "Ostatni brzeg" i "Wieczne zło").

MICHAEL CHAPMAN (zdjęcia)

Nominowany dwukrotnie do Oscara za przełomowy film Martina Scorsese "Wściekły byk" oraz wielki przebój Andrew Davisa "Ścigany", rozpoczął błyskotliwą karierę jako asystent cenionego operatora Gordona Willisa przy filmach "Właściciel" Hala Ashby'ego, "Klute" Alana J. Pakuli, "Ojciec chrzestny", a także u boku Billa Butlera przy "Szczękach" Stevena Spielberga. Pierwszym samodzielnym dziełem Chapmana były zdjęcia do "Ostatniego zadania" Ashby'ego, po którym nastąpiła seria wybitnych obrazów, na trwałe zapisanych

w historii amerykańskiego kina: "Taksówkarz", "Ostatni walc", "Wściekły byk" (trzy dzieła Martina Scorsese), "Palce" Jamesa Tobacka, "Hardcore", "Inwazja porywaczy ciał" i "Włóczęgi" Phillipa Kaufmana. Pracował również przy komercyjnych przebojach takich jak "Straceni chłopcy", "Pogromcy duchów II", "Sześć dni, siedem nocy" i "Ewolucja".

W 2004 roku Amerykańskie Stowarzyszenie Operatorów uhonorowało go za całokształt twórczości.

JOHN GILBERT (montaż)

Jeden z czołowych nowozelandzkich montażystów, nominowany do BAFTY i nagrodzony Oscarem za "Władcę pierścieni: Drużynę pierścienia". Ostatnio oglądaliśmy inne jego dzieło - "Prawdziwą historię" Rogera Donaldsona z Anthony Hopkinsem. Pozostałe znaczące tytuły w jego dorobku to "Perfect Strangers" z Samem Neilem, "Punitive Damage", "Crush" Alison MacLean, "Loaded" Anny Campion oraz "Przerażacze" Petera Jacksona.

Jego krótkometrażowe filmy wyświetlano w konkursach festiwali w Cannes, Berlinie, Wenecji, Sundance i Nowym Jorku.

ROBERT GILLIES (scenografia)

Od 25 lat przygotowuje scenografię do programów telewizyjnych i filmów fabularnych, kręconych w Nowej Zelandii. Ostatnio pracował przy "Prawdziwej historii" i "Boogeymanie", wyprodukowanym przez Sama Raimiego. Zaprojektował scenografię do blisko 400 odcinków "Xeny: wojowniczej księżniczki" i "Herkulesa".

BARBARA DARRAUGH (kostiumy)

Uhonorowana za "End of the Golden Weather" i serial "Greenstone" nagrodą Nowozelandzkiej Akademii Filmowej, autorka kostiumów do takich filmów jak "Scooby Doo", "Przerażacze", "Bez granic" z Angeliną Jolie i Clivem Owenem oraz produkcji Channel 4 "Not Only But Always" i serialu "Herkules".

AARON ZIGMAN (muzyka)

Coraz jaśniejsza gwiazda wśród kompozytorów filmowych, klasycznie szkolony pianista, który na początku kariery muzycznej produkował i aranżował utwory Arethy Franklin, Phila Collinsa, Natalie Cole, Olety Adams, Tiny Turner, Carly Simon, Huey Lewisa, Christiny Aguilery i Seala. Jego zamiłowanie do utworów symfonicznych znalazło wyraz w 35-minutowym utworze na cześć Icchaka Rabina. Kompozycje Zigmana można usłyszeć w filmach "Mulan", "Tina", Klatka dla ptaków", "Licencja na zabijanie" i "Pocahontas". Pierwszym obrazem, który samodzielnie oprawił muzycznie był "John Q" Nicka Cassavetesa, z którym ponowił współpracę przy okazji "Pamiętnika" i "Apha Dog". Ostatnimi dzieła Zigmana są "Szansa na sukces" z Hilary Duff, "In The Mix" z Usherem, "Wytańczyć marzenia", "Step Up - taniec zmysłów" oraz "Flicka".

WETA DIGITAL (efekty specjalne)

Studio Weta, opracowujące efekty specjalne do filmów fabularnych, zostało założone w 1993 roku w Wellington przez utalentowanych młodych nowozelandzkich filmowców, takich jak Peter Jackson, Richard Taylor, Jamie Selkirk, Tania Rodger i George Port. W związku z napływem coraz bardziej złożonych projektów uległo podziałowi na Weta Digital, zajmującego się efektami wizualnymi, oraz Weta Workshop, które specjalizuje się w przygotowaniu efektów fizycznych. Jednym z pierwszych projektów Wety Digital były "Niebiańskie istoty" Petera Jacksona (z przełomową rolą Kate Winslet). Po zdobyciu dwóch statuetek Oscara, artyści z Weta Digital uznawani są za czołowe autorytety w projektowaniu i wykonaniu efektów specjalnych, zwłaszcza animacji 3D.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Most do Terabithii
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy