Reklama

"Lara Croft: Tomb Raider": ISLANDIA I KAMBODŻA

Chociaż większa część zdjęć do filmu TOMB RAIDER miała miejsce w halach zdjęciowych Pinewood Studios, dla potrzeb scen zewnętrznych wybrano dwie spektakularne lokalizacje – Islandia (w filmie odgrywała Syberie) i Kambodża. Oba te miejsca stają się obecnie coraz bardziej popularnym celem egzotycznych wakacji i nie ma się czemu dziwić! Każde z nich na swój sposób oferuje turystom niezwykle doświadczenia.

Większość scen w Islandii było realizowanych na lodowcu i w lagunach pełnych pływających brył lodowych, których kolory zmieniały się od czerni po jasny turkus. Islandia posiada liczne krajobrazy wulkaniczne, lodowce, gorące źródła, gejzery i wodospady, Wszystko to miesza się z bogatą historią tego kraju, jego literaturą i folklorem. W siódmym wieku irlandzcy księża wrócili do kraju z opowieściami o ziemi gdzie zima nie ma słońca, a latem nie ma nocy. Była to prawdziwa refleksja o Islandii i jej północnym słońcu. Aż do X wieku mieszkańcy krajów nordyckich narzucali swoją wolę większości Europy na skutek swoich wypraw – era Wikingów – do najdalszych zakątków kontynentu – Wołga, Morze Śródziemne, północna Afryka.

Reklama

Większość krajobrazu Islandii została ukształtowana przez wodę z topniejących lodowców spływającą ze wzniesień.

Ekipa TOMB RAIDER na czas zdjęć zatrzymała się w miasteczku Hofn żyjącym z farmerstwa i połowów ryb. Jednym z powodów, dla którego ekipa zatrzymała się w miasteczku był niezwykły krajobraz je otaczający. W ciągu dwóch godzin jazdy samochodem znaleziono wszystkie potrzebne do tygodnia zdjęć lokalizacje. Miasto znajduje się na głównej drodze – pięć godzin jazdy – do Reykjaviku, stolicy Islandii. Większość sprzętu została dostarczona droga lądowa, a ekipa realizatorska przyleciała z Londynu do Reykjaviku, aby tam przesiąść się do mniejszych samolotów i polecieć do Hofn. Jak to zwykle bywa ekipa filmowa bierze z lokalizacji maksimum tego, co dane miejsce jest w stanie zaoferować. Mieszkańcy Hofn bledli, gdy widzieli sprzęt i ludzi, których mieli dostarczyć – bezpiecznie – na lodowiec. Cała infrastruktura dużego przedsięwzięcia filmowego jest czymś trudnym do ogarnięcia przez człowieka spoza branży filmowej – dlaczego potrzeba aż 150 osób, aby stworzyć obraz na taśmie celuloidowej? “Lodowiec przyprawiał nas o ból głowy,” mówi kierownik d/s lokalizacji Chris Brock, człowiek, który jest w stanie przenosić góry i ciągle zachowuje poczucie humoru. “Przewiezienie tak licznej ekipy jak nasza na lodowiec było sporym wyzwaniem. Nie sadzę, by ktokolwiek wcześniej używał amfibii na lodowcu. Poza tym droga na szczyt była bardzo wąska i stroma. Miejscowi byli naprawdę zdziwieni". Dzień przed przybyciem ekipy na lodowiec miała miejsce ulewa, która zmyła śnieg z lodowca pozostawiając na nim tylko gładki lód. Miejscowi ratownicy doradzali ekipie na każdym etapie pracy, każde pytanie przechodziło przez ich systemy komunikacyjne. Pomimo zadziwiającej scenerii była to ciężka i niekomfortowa praca szczególnie dla Angeliny Jolie grającej w skąpym kostiumie. Inni członkowie ekipy byli ubrani bardzo ciepło. Angelina powożąc saniami ciągniętymi przez psy husky miała na sobie tylko lekki niebieski top i futerko. W filmie wygląda to wszystko naprawdę fantastycznie. Praca w Islandii była niezwykłym przeżyciem, ale na ekipę czekało cos jeszcze trudniejszego – i jeszcze bardziej widowiskowego – praca w Kambodży!

Kambodża była poza zasięgiem ekip filmowych od czasu “Lorda Jima”, który był tam kręcony w latach 60-tych. David Puttnam i Roland Joffe pojechali do Tajlandii, aby zrealizować “Pola śmierci” (The Killing Fields) mówiące o zamordowaniu dwóch milionów ludzi przez reżim Pol Pota. Od lat 60-tych Kambodża była niszczona – bombardowana przez lotnictwo amerykańskie podczas wojny w Wietnamie, torturowana przez Pol Pota i jego bandy Czerwonych Khmerów, okupowana przez Wietnam w latach 80-tych i podzielona wojna domowa na początku lat 90-tych. Aż do dzisiaj Kambodża była prawie nie istniała na turystycznych mapach. Kambodża położona jest w sercu Indochin – od zachodu sąsiaduje z Tajlandią, od północy z Laosem i Tajlandia, a od wschodu z Wietnamem. Pomimo niewielkiego obszaru i swoich potężnych sąsiadów Kambodża pozostała unikalnym państwem Khmerów, które więcej zawdzięcza Indiom niż Chinom. Współczesna Kambodża jest spadkobiercą imperium Khmerów, które podczas okresu Angkoriańskiego – od IX do XIV wieku – było ośrodkiem kultury Południowo-Wschodniej Azji. Dziedzictwo imperium - Angkor Wat – jest jednym z cudów świata. Żadne historyczne miejsce w Południowo-Wschodniej Azji nie dorównuje w żaden sposób ruinom Angkor.

Celem ekipy TOMB RAIDER było właśnie Angkor Wat. Rozpoczęto bardzo delikatne negocjacje z rządem i departamentem d/s zabytków. Kiedy scenografowie udali się w okolice Angkor Wat wiedzieli już, że jest to idealne miejsce z punktu widzenia produkcji filmowej: reżyser Simon West widział Angkor i zdecydował, że to jest to. Zależało mu na tym, aby TOMB RAIDER był realizowany w miejscach różnych od tych, które nieustannie wykorzystuje przemysł filmowy.

Ekipa realizatorska rozpoczynając pracę nad przygotowaniami do zdjęć musiała brać pod uwagę fakt, że każdemu wydanemu pozwoleniu w Kambodży można było przypisać jakieś intencje polityczne. Sprzęt musiał być przywieziony z Tajlandii drogą, która kiedyś była strzeżona przez Czerwonych Khmerów i naszpikowana minami. Dlatego też przed konwojem ze sprzętem jechali saperzy z Królewskiej Armii Kambodży. W drodze do Siem Reap, przedsionka Angkor Wat konwój złożony z 30 ciężarówek musiał się co chwilę zatrzymywać, aby żołnierze mogli naprawić przejścia i mosty. Siem Reap rozwija się ostatnio jako turystyczna atrakcja – droga z lotniska wygląda jak plac budowy z licznie powstającymi luksusowymi hotelami, z których większość ma w nazwie ‘Angkor’, ‘Grand’ lub ‘Royal’. Ekipa filmowa rozgościła się nowym luksusowym hotelu Sofitel Royal Angkor Hotel – który nie istniał jeszcze 6 miesięcy wcześniej kiedy filmowcy zwiedzali Angkor Wat! Ludzie żyjący w Kambodży są tak czarujący, że przyjezdni zastanawiają się – jak to możliwe, aby byli świadkami tylu strasznych rzeczy. Każdy, kto kiedykolwiek odwiedził ten kraj jest nim poruszony. “Czuję, że mam ogromne szczęście móc być częścią tego filmu, tego całego doświadczenia,” powiedziała Angelina Jolie na konferencji prasowej w Siem Reap. “Możliwość przebywania w tym kraju zmieniła moje życie... Inaczej teraz myślę o wszystkim – o moim życiu, pracy, tym, co możemy zrobić. To najbardziej niezwykłe miejsce w jakim byłam". Jedną z osób, która wcale nie była zdziwiona intensywnością przeżyć filmowców w Kambodży był Nick Ray, autor przewodnika Lonely Planet poświęconego Kambodży. Został on zatrudniony, aby pomóc w znalezieniu odpowiednich lokalizacji. “Kiedyś jak wielu innych ludzi przyjechałem do Kambodży z plecakiem i mapą. Zdecydowałem, że jeszcze tutaj wrócę. Każdego roku przyjeżdża tutaj coraz większa liczba turystów, a to bardzo dobre dla Kambodży.”

Po długich negocjacjach z APSARA, organizacja zajmująca się ochroną dziedzictwa narodowego Angkor Wat i finansowo wspierana przez ONZ filmowcy uzyskali pozwolenie na realizację zdjęć w wyznaczonych miejscach na terenie Angkor Wat. Przedstawiciele APSARA niepokoili się faktem przebywania na tym terenie tak wielu osób, zdjęcia jednak przebiegały wyjątkowo sprawnie, a antyki traktowane były z należnym im szacunkiem. Wszyscy byli więc zadowoleni. Dzięki filmowi zanotowano znaczny przypływ gotówki potrzebnej nie tylko do prac konserwatorskich na terenie Angkor Wat, ale także do funkcjonowania miejscowych hoteli, sklepów i restauracji. Także setki ludzi otrzymało okresowe zatrudnienie. Wielu z nich było statystami – m.in. 100 oryginalnych mnichów buddyjskich. Dla nich wszystkich te dwa tygodnie, podczas których Hollywood gościło w Siem Reap było niezwykle dochodowym doświadczeniem.

Ale wszystko co dobre szybko się kończy i ekipa musiała wrócić do Pinewood Studios w Anglii, aby zając się finałowymi scenami filmu. “To było olbrzymie przedsięwzięcie,” powiedział producent Lloyd Levin. “Cała logistyka była bardzo skomplikowana, dlatego też także fizycznie odczuliśmy trud pracy nad tym filmem. Nie ma takiego efektu wizualnego, którego byśmy nie użyli w TOMB RAIDER. Wiele scen zależało od efektów wizualnych. “Lara Croft to jedyna w swoim rodzaju postać filmowa. Wszyscy pracujący nad tym filmem mieli ogromny szacunek dla gry. Mieliśmy świetne układy z twórcami gry – bardzo ściśle z nimi współpracowaliśmy. Muszę jednak powiedzieć fanom gry, że jej wersja filmowa nie będzie tylko doświadczeniem gry na komputerze. Będzie to doświadczenie filmowe.”

Lara Croft stała się światowym fenomenem od debiutu gry w 1996. Jest pierwszą kobiecą postacią – bohaterką serii gier “Tomb Raider”, “Tomb Raider II”, “Tomb Raider III: The Adventures of Lara Croft” i “Tomb Raider: The Last Revelation”. Sprzedaż gry, która nie schodziła z list przebojów PlayStation i PC osiągnęła 21 milionów egzemplarzy. Pewna siebie, zdecydowana i niezależna Lara jest pierwszą wirtualną osobowością, która ma swoje miejsce w świcie gwiazd z krwi i kości. Pojawiła się na okładkach ponad 200-tu magazynów na całym świecie; Time w grudniu 1999 roku poświęcił jej duży artykuł, pojawiła się też w Newsweek, Rolling Stone i Entertainment Weekly. Co więcej magazyn Details umieścił Larę na liście „Najseksowniejszych Kobiet Roku”, a angielski The Times poświęcił jej 16-to stronicowy dodatek. Time Digital umieścił Larę na liście 50 osobowości świata informatyki obok Billa Gatesa, Andy Grove, Steve Jobsa i George’a Lucasa. Lara jest ponadto bohaterką ponad 1000 stron internetowych. Sprzedaż gry i wszystkich związanych z nią gadżetów – figurek, koszulek czy komiksów – osiągnęła poziom ponad 500 milionów USD. Jej sukces zainspirował słynną agencję modelek Elite do stworzenia wirtualnych modelek. Viacom Inc. to jedna z największych na świecie firm medialnych i rozrywkowych oraz lider w produkcji i promocji rozrywki, wiadomości, sportu i muzyki. Jej własnością są m.in. CBS Television, MTV Networks, Showtime Networks, Infinity Broadcasting, TDI Worldwide, Paramount Pictures, Paramount Television, Paramount Parks, UPN, Blockbuster, Simon & Schuster. Interesy firmy związane z internetem reprezentują MTVi Group, CBS Internet Group i Nickelodeon Online. Viacom posiada także połowę udziałów w sieci telewizji kablowej Comedy Central. National Amusements, Inc, firma, która zarządza ponad 1,300 ekranami kinowymi w USA, Wielkiej Brytanii i Południowej Ameryce jest firmą matką Viacom. Eidos Interactive to wiodący wydawca interaktywnych produktów dla PC, PlayStation, Nintendo 64. Eidos Interactive jest częścią Eidos PLC (NASDAQ: EIDSY) z siedzibą w Londynie.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Lara Croft: Tomb Raider
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy