Reklama

Reklama

Reklama

"Lalki": TWÓRCY

TAKESHI KITANO (reżyser)

Reklama

Reklama

Po raz pierwszy od sześciu lat Takeshi Kitano ograniczył się do pracy za kamerą. "Lalki" to dziesiąty film, jaki napisał i wyreżyserował. Od czasu reżyserskiego debiutu w 1989 r. Kitano pełnił rolę scenarzysty, reżysera, montażysty i aktora, w co najmniej jednym filmie na rok, nie tracąc ani odrobiny oryginalności i niezwykłej artystycznej wrażliwości.

Niesamowity sukces "Hana-bi" z 1997 r. potwierdził, że Kitano jest jedną z głównych postaci światowego kina. Film zdobył liczne trofea, w tym Złotego Lwa w Wenecji, został też uznany przez Europejską Akademię Filmową najlepszym filmem spoza Europy. "Hana-bi" był umieszczany na wielu listach "Najlepsze Filmy Roku", często na pierwszej pozycji.

W roku 2000 Kitano nakręcił "Brother", pierwszy jego film realizowany poza Japonią. "Brother", podobnie jak "Violent Cop" (1989), "Boiling Point" (1990) i "Sonatine" (1993) koncentrował się na scenach z życia yakuzy. Reżyser zastąpił przemoc i szybką akcję tych filmów humorem i czułością swych innych dzieł, m.in. "A Scene At The Sea" (1991), "Getting Any?", (1995), "Kids Return" (1996) i "Kikujiro" (1999).

Jako aktor Kitano pojawiał się także w filmach innych twórców. Zdobył międzynarodowy rozgłos rolą w "Merry Christmas, Mr. Lawrence" Nagisy Oshimy (1983). Pracował z tym samym reżyserem także podczas realizacji "Tabu", epickiego filmu o samurajach. Ostatnio wystąpił w kontrowersyjnym hicie kasowym Kinji Fukasaku "Battle Royale". Grał także w produkcjach zagranicznych, m.in. "Johnny Mnemonic" Roberta Longo (USA, 1995) i "Tokyo Eyes" Jean-Pierre’a Limousin (Francja, 1998).

Kitano urodził się w Tokio w 1947 roku. Rozpoczął karierę w show-businessie w 1972 r. jako "Beat" Takeshi, którego to pseudonimu używa po dziś dzień. W ramach duetu Two Beats był jedną z wiodących postaci boomu manzai (rodzaj kabaretu), który przypadł na późne lata 70.. Charakterystyczny dowcip uczynił go jednym z najpopularniejszych przedstawicieli japońskiej sceny rozrywkowej lat 80-tych.

Jego wszechstronna kariera trwa już 25 lat, a Kitano nadal pozostaje jednym z najbardziej rozchwytywanych artystów Japonii. Bierze udział w pięciu programach telewizyjnych tygodniowo, poza tym występuje też w filmach. Pisze powieści i zbiory opowiadań, esejów i poezji. Jest też uznanym rysownikiem i malarzem. Jego dzieła plastyczne można ujrzeć w "Hana-bi" i "Kikujiro".

YOHJI YAMAMOTO (kostiumy)

Yohji Yamamoto sam określa siebie jako "fanatyka filmów Kitano". Po raz pierwszy współpracował z nim przy "Brother". Zaprojektował kostiumy dla wszystkich głównych aktorów "Lalek".

Yamamoto urodził się w Tokio w 1943 r., a swą pierwszą kolekcję zaprezentował w roku 1977. Jego paryski debiut w 1981 r. zaszokował świat mody innowacyjnym użyciem czerni i bieli. W tym czasie Yamamoto przeniósł się do tego miasta i wielokrotnie dostarczał branży nowych bodźców. Ma na koncie francuską Legię Honorową i tytuł "Projektant Roku" Fashion Group of America.

Ostatnio opublikował książkę "Talking to Myself", która jest kolekcją prozy i fotografii odzwierciedlających 20 lat jego pracy jako międzynarodowego projektanta mody.

Yamamoto wystąpił w filmie dokumentalnym Wima Wendersa "Notebook On Cities And Clothes" (1989). Zaprojektował także kostiumy do przedstawień operowych "Madame Butterfly" (Francja), "Tristan i Izolda" (Niemcy) i "Life" Ryuchi Sakamoto (Japonia).

JOE HISAISHI (muzyka)

Joe Hisaishi jest kompozytorem, producentem, aranżerem i muzykiem. Napisał oryginalne ścieżki dźwiękowe do ponad 40 filmów. "Lalki" są siódmym filmem, przy którym współpracuje z Takeshi Kitano. Poprzednimi były "Brother", "Kikujiro", "A Scene At The Sea", "Hana-bi", "Sonatine" i "Kids Return" (udział w tym ostatnim przyniósł mu nagrodę Japońskiej Akademii Filmowej).

Hisaishi rozpoczął karierę kompozytora filmowego w 1984 r. kreskówką Hayao Miyazakiego "Nausicaa of the Valley of the Winds". Od tego czasu komponował muzykę do wszystkich filmów Miyazakiego, włącznie z "Spirited Away. W krainie bogów" (2001) i "Księżniczka Monoke" (1997).

Jako reżyser zadebiutował filmem "Quartetv (2001), do którego też skomponował muzykę. Dzieło było wychwalane jako pierwszy japoński film muzyczny z prawdziwego zdarzenia. Niedawno skomponował muzykę do filmu francuskiego reżysera Oliviera Dahana "Le Petit Poucet" ("Tomcio Paluch").

Urodził się w 1950 r., jest uznanym pianistą. Wydał liczne albumy, poczynając od "Information" z 1982 roku. Odbył wielokrotnie tournee po Japonii, nagrywał także z paroma zagranicznymi orkiestrami, m.in. Filharmonią Londyńską, Czeską i włoską Citta di Ferrara Orchestra.

materiały dystrybutora

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: Lalki

Reklama

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje