Reklama

"Green Lantern": TWÓRCY

MARTIN CAMPBELL (reżyser) jest uważany za pioniera w branży filmów akcji. Jego filmografia zawiera dwa przełomowe filmy o Jamesie Bondzie -Golden Eye i Casino Royale, z których każda przedstawiała publiczności nowych aktorów w roli kultowego brytyjskiego szpiega z serii powieści Iana Fleminga. Jako pierwszy pojawił się Pierce Brosnan, potem Daniel Craig. Casino Royale zdobył dziewięć nominacji do nagrody BAFTA, w tym nagrodę Alexandra Kordy dla najlepszego filmu brytyjskiego.

Poza dwoma filmami o przygodach legendarnego agenta 007 Campbell wprowadził również na ekrany kin innego bohatera: Zorro, zagranego przez Antonio Banderasa w 1998 roku w filmie Maska Zorro i w 2005 roku w sequelu Legenda Zorro.

Reklama

Campbell urodził się w Hastings w Nowej Zelandii, a karierę rozpoczął w Londynie jako operator firmy ATV Lew Grade. Następnie oddał się produkcji kontrowersyjnego brytyjskiego filmu fabularnego Scum oraz Black Joy, który został pokazany na festiwalu filmowym w Cannes 1977, zdobywając nominację do Złotej Palmy.

Swą karierą reżyserską rozpoczął serialem akcji o brytyjskiej policji The Professionals, kontynuował w fotelu reżysera popularnym serialem stacji BBC Shoestring oraz Thames TV Minder. W połowie lat 80., mając już reputację jednego z najlepszych reżyserów Wielkiej Brytanii, nakręcił dwie bardzo chwalone brytyjskie produkcje Reilly: Ace of Spies i Edge of Darkness, nominowane do nagrody Emmy, BAFTA i Złotego Globu. Obydwa miniseriale, cieszące się uznaniem krytyków filmowych, otrzymały sześć nagród BAFTA, w tym dla Campbella jako twórcy najlepszego serialu. Z inspiracji programem BBC powstał najnowszy film fabularny o tej samej nazwie, z Melem Gibsonem w roli głównej.

Po swojej pełnej sukcesów pracy w brytyjskiej telewizji, Campbell rozpoczął karierę w filmach fabularnych. Jego debiutem w Hollywood był thriller Prawo i sprawiedliwość z 1988 r., po którym przyszła pora na dwa inne filmy: Bezbronna i Kolonia Karna, a następnie, w 1995 roku, GoldenEye. Obsadzając w głównej roli Pierce'a Brosnana, Campbell wskrzesił tę historyczną serię oraz zapewnił wytwórni zyski przekraczające kwotę 350 mln dolarów. W 2000 roku wyreżyserował i wyprodukował górską przygodę Granice wytrzymałości, która spotkała się z uznaniem zarówno widzów, jak i krytyków filmowych. Film zarobił na całym świecie ponad 200 milionów dolarów.

Niektóre z zasług Campbella na scenie amerykańskiej obejmują Zabójcze zaklęcie wyprodukowane dla HBO oraz dwa odcinki dramatu policyjnego dla NBC pod tytułem Wydział zabójstw Baltimore. Wyreżyserował również epicki dramat romantyczny Bez granic, z udziałem Angeliny Jolie i Clive'a Owena.

DONALD DE LINE (producent) to wybitny talent branży filmowej wykazujący się przez ponad 20 lat swoimi zdolnościami po obu stronach kamery. Obecnie pracuje nad szeregiem projektów filmowych mających ukazać się niebawem pod jego znakiem firmowym De Line Pictures, z siedzibą w wytwórni Warner Bros Pictures.

Jego pierwszym sukcesem producenckim był thriller z 2003 roku pod tytułem Włoska robota z udziałem Marka Wahlberga, Charlize Theron i Edwarda Nortona. Wcześniejsze filmy De Linea to m.in. W sieci kłamstw w reżyserii Ridleya Scotta, z Leonardo DiCaprio i Russellem Crowe'em, oraz Stary, kocham cię Johna Hamburga. Najnowszą produkcją De Line'a jest Miś Yogi, animowany film przygodowy, w którym głosów udzielili Dan Aykroyd i Justin Timberlake. Film do dzisiaj zarobił ponad 200 milionów dolarów na całym świecie.

Poza karierą producencką De Line pełnił funkcje szefa studia, prezesa i wiceprezesa wytwórni Paramount Pictures oraz prezesa Touchstone Pictures. Podczas kadencji De Line'a filmy wyprodukowane przez Touchstone zarobiły ponad 2,5 miliarda dolarów na całym świecie i otrzymały aż 24 nominacji do Oscara.

Wśród filmów, które powstały pod jego nadzorem, znalazły się Pretty Woman, Co z tym Bobem? i Ojciec panny młodej wraz z sequelem. Również pod jego egidą powstawały filmy Okup Rona Howarda, nominowana do Oscara biografia Tina, Rushmore Wesa Andersona, uznany przez krytyków Ed Wood Tima Burtona oraz światowy przebój Armageddon.

GREG BERLANTI (producent/scenarzysta) ostatnio wyreżyserował komedię romantyczną Och, życie, z udziałem Katherine Heigl i Josha Duhamela. Film ten zarobił ponad 100 milionów dolarów na całym świecie. W 2000 r. Berlanti zadebiutował jako reżyser w niezależnym filmie pełnometrażowym Liga złamanych serc.

Jako pisarz, reżyser i producent, Berlanti jest siłą napędową kilku z najbardziej pomysłowych i uznanych serii telewizyjnych, w tym wyprodukowanych dla ABC serii Bracia i siostry, No Ordinary Family, Seks, kasa i kłopoty oraz Eli Stone, za które otrzymał nominacje do nagrody Writers Guild America. Swoją karierę w telewizji rozpoczął jako scenarzysta i producent wykonawczy Jeziora marzeń. Następnie jako producent wykonawczy współtworzył dwa uznane przez krytyków dramaty Everwood i Jack i Bobby.

Michael Green (scenarzysta) jest długoletnim partnerem scenarzystów Green Lantern Grega Berlantiego i Marca Guggenheima.

Ten nowojorczyk z Mamaroneck rozpoczął karierę scenarzysty na planie wielokrotnie nagradzanego serialu kanału HBO Seks w wielkim mieście. Sukces tej produkcji dał impuls pisarskiej karierze Greena, która zaowocowała serialami dla wielu stacji telewizyjnych, takimi jak Cupid, Tajemnice Smallville oraz Everwood i Jack i Bobby w reżyserii Berlantiego. Pracując jako scenarzysta i producent wykonawczy, współtworzył dla NBC serial Heroes, za który otrzymał nominację do nagrody Emmy dla najlepszego serialu dramatycznego oraz nominację Writers Guild dla nowego serialu, obydwa w sezonie 2006.

Green był również twórcą i producentem wykonawczym serialu dramatycznego wyprodukowanego dla NBC na podstawie biblijnej historii króla Dawida pod tytułem Kings. W rolach głównych zagrał Ian McShane. Green jest obecnie współtwórcą i producentem wykonawczym serialu The River - thrilera produkowanego dla ABC.

Często współpracuje z DC Comics. Jest autorem komiksu "Batman: Lovers and Madmen", a także autorem serii komiksów o Supermanie i Batmanie.

Marc Guggenheim (scenarzysta) jest autorem komiksów, scenarzystą filmowym i telewizyjnym. Jego twórczość obejmuje miedzy innymi takie produkcje jak The Practice, Prawo i porządek, CSI: Kryminalne zagadki Miami oraz Brothers and Sisters. Guggenheim, wraz z zaprzyjaźnionym scenarzystą Green Lantern Gregiem Berlantim, stworzył serial Eli Stone. Obaj otrzymali nominację do nagrody Writers Guild of America za odcinek pilotażowy.

Guggenheim, pochodzący z nowojorskiej Long Island, zanim oddał się pisaniu scenariuszy, pracował jako adwokat w Bostonie. Dzięki zamiłowaniu do pisania stworzył scenariusz komedii romantycznej, który przyczynił się do wzrostu zainteresowania jego twórczością. Podążając za swą nową profesją, przeprowadził się na Zachód, gdzie zadebiutował dramatem Kancelaria adwokacka napisanym dla NBC.

Rozwijając swoją karierę w Hollywood, kontynuował pracę scenarzysty i producenta, współtworząc Prawo i porządek oraz Jacka i Bobby'ego. Na planie tego ostatniego serialu po raz pierwszy spotkał Berlantiego. Brał również udział w powstawaniu seriali CSI: Kryminalne zagadki Miami i Skazani za niewinność. Ostatnio napisał scenariusz oraz pełnił funkcję producenta wykonawczego przy kilku odcinkach nowego serialu fantastycznego NBC FlashForward, a wraz z Berlantim napisał scenariusz do odcinka pilotażowego No Ordinary Family.

Jeśli chodzi o świat komiksów, Guggenheim w 1990 roku pracował jako stażysta dla wydawnictwa Marvel, gdzie zajmował się oprawą graficzną ośmiostronicowej historii o walce Icemana z Human Torch. W 2005 roku zaczął regularnie pisać komiksy, począwszy od "Aquamana" dla DC Comics i "Wolverine'a" oraz "Punishera" dla Marvel. Ostatecznie napisał ponad 100 komiksów, w tym "Blade", "Young X-Men", "Flash" (który zakończył się śmiercią czwartego Flasha Barta Allena), "The Amazing Spider-Man", a ostatnio "Justice Society of America". Wydał także serię komiksów swojego autorstwa pod tytułem "Resurrection" nakładem Oni Press, oraz "Halcyon", wydany pod jego marką Collider Entertainment przez przez wydawnictwo komiksowe Image Comics.

Marc pisze także dla branży gier wideo, czego owocem były gry "X-Men Origins: Wolverine", oparta na filmie o tej samej nazwie, oraz "Singularity", za którą otrzymał nominacje do WGA dla najlepszego scenariusza gry wideo w 2009 i 2010 roku. Napisał także scenariusz do gry będącej adaptacją powieści Stephena Kinga pod tytułem "N". Obecnie współprodukuje film pełnometrażowy Green Lantern:. Emerald Knights.

Michael Goldenberg (scenarzysta) napisał scenariusz do filmu Harry Potter i Zakon Feniksa, piątej części najbardziej popularnej serii filmowej wszech czasów.

Wcześniej był współautorem filmu fabularnego P.J. Hogana Piotruś Pan, opartego na klasycznej opowieści dla dzieci J.M. Barrie'ego. Napisał również scenariusz do dramatu science-fiction Roberta Zemeckisa pod tytułem Kontakt na podstawie powieści Carla Sagana, z udziałem Jodie Foster, za który otrzymał nominację do nagrody Humanitas.

Goldenberg zadebiutował w produkcji filmów fabularnych, pisząc scenariusz oraz reżyserując dramat romantyczny pod tytułem Usłane różami, z udziałem Christiana Slatera i Mary Stuart Masterson.

Goldenberg, absolwent Carnegie Mellon University, pisze także dla teatru, gdzie otrzymał nagrodę Richarda Rodgersa od amerykańskiej Akademii Literatury i Sztuki za musical "Down the Stream".

HERBERT W. GAINS (producent wykonawczy) w ostatnim czasie pracował jako producent wykonawczy przy filmie Watchmen Strażnicy Zacka Snydera i Odważna Neila Jordana z Jodie Foster w roli głównej.

Niedawno wyprodukował horror pod tytułem Plaga, z udziałem Hilary Swank, oraz wzruszający dramat Michaela Tollina pod tytułem Radio z Cubą Goodingiem Juniorem i Edem Harrisem w rolach głównych.

Do jego zasług jako producenta wykonawczego zaliczają się takie produkcje jak Dom woskowych ciał z udziałem Elisha Cuthberta i Chada Michaela Murraya, romantyczna komedia z 2004 roku Czarna książeczka z Brittany Murphy, Od kołyski aż po grób z udziałem Jeta Li i DMX-a, komedia Jake'a Kasdana Kwaśne pomarańcze, Krótka piłka z Keanu Reevesem i Diane Lane oraz Letnia przygoda z udziałem Freddiego Prinze'' Jr oraz Jessici Biel.

Gains jako współproducent ma na swoim koncie takie produkcje jak Luz Blues z Jamesem Van Der Beekiem, Jonem Voightem i Amy Smart, Kibice do dzieła oraz Tunel Roba Cohena z Sylvestrem Stallone w roli głównej.

Był również kierownikiem produkcji takich filmów jak Negocjator i Polowanie na mysz. Wcześniej pracował jako asystent reżysera przy wielu filmach, m.in. Urodzeni mordercy, Pomiędzy niebem i ziemią, Na fali, Pacific Heights, Smok: historia Bruce'a Lee, Dirty Dancing i Fan.

ANDREW HAAS (producent wykonawczy) wychował się w Miami i uczęszczał na University of Florida. Po ukończeniu studiów przeprowadził się do Los Angeles, gdzie uzyskał dyplom w Whittier Law School, a następnie zaczął karierę filmowca. Objął stanowisko asystenta Donalda De Line'a, ówczesnego prezesa wytwórni Touchstone Pictures. Niedługo potem De Line przeniósł się do wytwórni Paramount, gdzie zajął się produkcją filmową, i zabrał ze sobą również Haasa. Jako świeżo upieczony kierownik zespołów kreatywnych, Haas nadzorował szereg projektów, w tym Wiosła w dłoń, który od początku do końca zrealizował jako producent wykonawczy. Kiedy De Line objął stanowisko prezesa wytwórni Paramount, Haas został mianowany wiceprezesem ds. produkcji. Podczas swojej kadencji Haas podjął się realizacji filmu Fighter, który ostatecznie został nominowany do Oscara dla najlepszego obrazu.

W 2005 roku Haas ponownie zawarł współpracę z wytwórnią De Line Pictures, w której obecnie jest prezesem ds. produkcji. Ostatnio pracował jako producent wykonawczy przy animowanym filmie Erica Breviga Miś Yogi, w którym głosów użyczyli Justin Timberlake i Dan Aykroyd, Stary, kocham cię w reżyserii Johna Hamburga, z udziałem Paula Rudda i Jasona Segela oraz Złap, zakapuj, zabłyśnij w reżyserii Jody Hill, z udziałem Setha Rogena. Haas pracuje również nad kilkoma projektami dla Warner Bros, takimi jak komedie Jetsonowie i Beginner's Greek.

LUCIENNE PAPON (współproducentka) jest obecnie producentką oraz producentką wykonawczą w wytwórni Martin Campbell Productions, gdzie nadzoruje rozwój i produkcję projektów filmowych i telewizyjnych. Pracowała jako współproducentka na planie filmu Furia z Melem Gibsonem w roli głównej i jako producent wykonawczy nadzorowała produkcję Legendy Zorro z Antonio Banderasem i Catheriną Zetą-Jones oraz Casino Royale z udziałem Daniela Craiga. Ta ostatnia produkcja zarobiła na całym świecie ponad 590 mln dolarów. Papon pracowała również nad filmem Bez granic z Angeliną Jolie oraz nad programem telewizyjnym Zawód glina.

Zanim podjęła pracę dla wytwórni Martin Campbell Productions, Papon prowadziła kampanie reklamowe w INTRALINK Film i Graphic Design na rzecz Aniołków Charliego, Grinch: świąt nie będzie, Kompanii braci oraz seriali Rodzina Soprano i Seks w wielki mieście wyprodukowanych dla HBO. Swoją karierę zaczęła od pracy dla producenta i reżysera Chrisa Moore'a, a następnie podpisała umowę z Miramax. Projekty, które pomagała rozwijać, to m.in. Prześladowca, drugi sequel American Pie i serial Project Greenlight wyprodukowany dla HBO.

Papon była stypendystką Morehead oraz ukończyła studia na University of North Carolina-Chapel Hill, gdzie była członkiem stowarzyszenia studenckiego Phi Beta Kappa. Uzyskała tytuł magistra w ramach studiów producenckich UCLA, gdzie zdobyła stypendium Gil Cates Fellowship oraz została pierwsze stypendium Debra Hill Fellowship przyznawane przez stowarzyszenie Producers Guild of America. Obecnie sama gościnnie występuje jako przedstawiciel i członek komitetu programu studiów producenckich UCLA. Jest również absolwentką Film Independent Producer's Lab oraz stypendystką i członkiem organizacji Film Independent, Women in Film oraz Smarty LA.

GEOFF JOHNS (współproducent) został mianowany w lutym 2010 roku dyrektorem zespołu kreatywnego nowo powstałej firmy DC Entertainment. Jest jednym z najbardziej twórczych i popularnych pisarzy komiksów, autorem wysoko cenionych opowiadań z udziałem Supermana, Green Lantern, Flasha, Młodych Tytanów i Justice Society of America. Jest autorem bestsellerów New York Timesa, takich jak "Blackest Night", "Green Lantern: Rage of the Red Lanterns", "Green Lantern: Sinestro Corps War", "Justice Society of America: Thy Kingdom Come" oraz "Superman: Brainiac".

Johns urodził się w Detroit, studiował naukę o mediach, scenariopisarstwo, produkcję filmową i teorię filmu na Michigan State University. Po przeprowadzce do Los Angeles pracował jako stażysta, a później asystent Richarda Donnera, współpracując z legendarnym reżyserem takich filmów jak Zabójcza broń 4 i Teoria spisku.

Karierę w dziedzinie komiksów rozpoczął, tworząc "Stars amd S.T.R.I.P.E." dla DC Comics. Johns otrzymał nagrodę Wizard Fan dla przełomowego talentu 2002 roku i Writer of the Year w latach 2005, 2006, 2007 i 2008. Zdobył nagrodę Spike TV Scream dla najlepszego pisarza komiksów w 2010 roku, a także był nominowany do prestiżowej nagrody Eisnera dla najlepszego autora.

Johns pisał także dla wielu innych mediów, w tym odcinki popularnego serialu Smallville pod tytułem Legion i Absolute Justice, oraz współtworzył czwarty sezon serialu Robot Chicken. Napisał też scenariusz do filmu anonimowanego Green Lantern: Emerald Knights dla Warner Home Video, a także fabułę do internetowej gry wieloosobowej DC Universe Online produkcji Sony Online Entertainment LLC.

DION BEEBE (reżyser obrazu) otrzymał Oscara w 2005 r., a także nagrody BAFTA, Australian Film Institute oraz A.S.C. za swoją pracę nad dramatem Roba Marshalla Wyznania gejszy. Beebe po raz drugi współpracował wtedy z reżyserem Robem Marshallem, z którym w roku 2002 zrealizował nagrodzony Oscarem musical Chicago. Za ten film Dion otrzymał swoje pierwsze nominacje do Oscara i nagrody BAFTA. Ponownie spotkał się z Marshallem na planie musicalu Nine, który przyniósł mu nagrodę Satellite za najlepsze zdjęcia oraz trzecią nominację do nagrody A.S.C.

Beebe urodził się w Brisbane w Australii, lecz gdy miał pięć lat, wraz z rodziną przeniósł się do Cape Town w RPA. Rozpoczął studia w Pretoria Technical College, lecz rok później wrócił do Australii i został przyjęty do Australian Film, Television and Radio School w Sydney. Był wówczas jedynym studentem kinematografii tej uczelni i zdobył nagrody Australian Film Institute (AFI) oraz Australian Cinematographers Society (ACS) Golden Tripod za dwa filmy zrealizowane podczas tych studiów.

Po ukończeniu studiów Beebe doskonalił swoje umiejętności, realizując ponad 50 projektów dla małych przedsiębiorstw w Sydney, nagrywając muzyczne klipy na 16-milimetrowych taśmach fiomowych. Po zakończeniu w 1989 roku zdjęć do filmu krótkometrażowego swojego brata Antoniego pod tytułem Black Sorrow, Beebe rok po ukończeniu studiów zdobył pierwsze doświadczenie jako operator obrazu w dramacie pod tytułem Crush. Przez następne pięć lat Dion opracował jeszcze kolejne pół tuzina filmów dokumentalnych i fabularnych, otrzymując w 1997 roku od ACS nagrodę Golden Tripod za produkcję pod tytułem Down Rusty Down. Kolejne dwa wyróżnienia ACS zdobył w 1998 roku za dramat Johna Currana pt. Praise. Film ten oraz następne dzieło reżyserii Jane Campion In the Cut zostały nagrodzone w 2003 roku nominacjami AFI oraz Film Critics of Australia (FCCA).

Pierwszym osiągnięciem Beebe'a na scenie amerykańskiej były zdjęcia do dramatu Miry Nair My own Country, opartego na książce indyjskiego lekarza Abrahama Verghese'a. Od tego czasu dwukrotnie współpracował z reżyserem Michaelem Mannem, po raz pierwszy na planie filmu Zakładnik, za który otrzymał wraz z Paulem Cameronem nagrodę BAFTA i nominację od A.S.C., a następnie przy filmie Miami Vice. Pracował również z takimi filmowcami jak Gillian Armstrong przy filmie Charlotte Gray, Brad Silberling przy Zaginionym lądzie i reżyserem Gavinem Hoodem przy filmie Transfer. Z australijską reżyserką Jane Campion po raz pierwszy współpracował w 1999 roku na planie komediodramatu pt. Święty dym.

Do pozostałych produkcji fabularnych tego twórcy zaliczają się filmy: Equilibrium, Goddess of 1967, za który otrzymał nominację FCCA, Twoja na zawsze Lulu, koncert telewizyjny Tony Bennett: An American Classic we współpracy z reżyserem Robem Marschallem, następnie musical dokumentalny I'm Only Looking: The Best of INXS oraz w 1996 roku australijski film fabularny What I Have Written, za który otrzymał nominacje do AFI i FCCA.

GRANT MAJOR (scenograf) nominowany do Oscara za najlepszą scenografię, a także do angielskiej nagrody BAFTA za pracę przy wszystkich częściach trylogii Petera Jacksona pod tytułem Władca Pierścieni. Za ostatnią część pt. Powrót Króla otrzymał upragnionego Oscara, oraz nagrody: Los Angeles Film Critics Society Award i Art Directors Guild.

Dodatkowo zdobył nagrody American Film Institute, National Board of Review Award oraz nominację do Art Directors Guild za pierwszy film trylogii J.R.R.Tolkiena Drużyna Pierścienia. Może również poszczycić się nagrodą Art Directors Guild Award za drugą część serii pt. Dwie Wieże oraz nominacją do nagrody Satellite w 2003 roku za scenografię planu filmowego "Powrót Króla" oraz nagrodzonego Oscarem filmu Jeździec wielorybów w reżyserii Nikiego Caro.

Współpraca Majora z Jacksonem rozpoczęła się w 1994 roku podczas produkcji dramatu Niebiańskie stworzenia. Otrzymał wtedy nagrodę New Zealand Film and Television Award dla najlepszego planu filmowego. Ich współpraca kwitła również w 1996 roku podczas produkcji horroru Przerażacze, a ostatnio także w epickim filmie z 2005 roku pod tytułem King Kong. Ten ostatni film pozwolił Majorowi zdobyć czwartą nominację do Oscara oraz nominacje do nagród BAFTA i Art Directors Guild.

Inne dokonania filmowe Majora obejmują trzy tytuły, za które otrzymał nagrodę New Zealand Film and TV. Są to: Pamięć i pożądanie w reżyserii Nikiego Caro, Brzydal oraz film Jane Campion pod tytułem Anioł przy moim stole. Zaprojektował również scenografię do takich filmów fabularnych jak: Ruiny, The Aberrations, Jack Be Nimble i The Vintner's Luck. Grant był także kierownikiem produkcji filmu telewizyjnego The Chosen.

Zanim Major oddał się scenografii, pracował jako dyrektor artystyczny na planie filmu Other Halves i Grasscutter, przy dwóch częściach filmu telewizyjnego Hercules: The Legendary Journeys i przy serialu Hanlon. Dodatkowo pracował przy produkcji programów informacyjnych i reklam, w tym spotu reklamowego dla Singapur Air w reżyserii Vincenta Warda. Ten ostatni przyniósł mu nagrodę Mobius AwardGold za scenografię.

Major urodził się w Palmerston North, na Wyspie Północnej Nowej Zelandii. Karierę scenografa rozpoczął w stacji telewizyjnej Television New Zealand. Grant Major, jak profesjonalny scenograf filmowy, reklamowy i projektant różnego rodzaju wydarzeń kulturalnych, ma na swoim koncie szereg prac projektowych w wielu dziedzinach, od scenografii ceremonii Commonwealth Games Federation, przez projekty nowozelandzkich pawilonów na World Expos, po konsultacje projektów na przyjęcia z okazji 150. rocznicę Louis Vuitton w Nowym Jorku, Hongkongu, Tokio i Paryżu.

Major w 2004 roku otrzymał doktorat honoris causa Auckland University of Technology, po czym rok później został członkiem New Zealand Order of Merit, odznaczony przez władze Nowej Zelandii za zasługi dla przemysłu filmowego.

STUART BAIRD (montażysta) ma na swoim koncie dwie nominacje do Oscara, pierwszą w 1979 roku za pracę nad Supermanem Richarda Donnera, a następnie w 1989 roku za film reżyserii Michaela Apteda Goryle we mgle z udziałem Sigourney Weaver.

Green Lantern to czwarta wspólna produkcja Bairda z reżyserem Martinem Campbellem. Wcześniej pracował jako montażysta filmu Furia oraz i 21. produkcji o Jamesie Bondzie Casino Royale, za którą Baird zdobył nominację do nagrody BAFTA i nominację do nagrody Eddie'ego, oraz przeboju Legenda Zorro z Catheriną Zetą-Jones i Antonio Banderasem w rolach głównych.

Baird ostatnio w pracował przy montażu filmu akcji Phillipa Noyce'a Salt z Angeliną Jolie w roli głównej. Ma również na koncie montaż takich filmów, jak: 8 części prawdy, Zamieć, Maverick, Zabójcza broń, Zabójcza broń 2, Człowiek demolka, Marzyciele, czyli potęga wyobraźni, Szklana pułapka 2, Zaklęta w sokoła, Tommy, Odległy ląd oraz Na skraju przepaści w reżyserii Freda Zinnemanna.

Jego zasługi reżyserskie obejmują takie tytuły jak Star Trek: Nemesis, Wydział pościgowy i Krytyczna decyzja.

Ngila Dickson (projektantka kostiumów) otrzymała Oscara w 2004 roku za pracę przy filmie Petera Jacksona Władca Pierścieni: Powrót Króla. W tym samym roku zdobyła jeszcze jedną nominację, tym razem za projekty kostiumów do filmu Edwarda Zwicka "Ostatni samuraj". Poprzednią nominację do Oscara i nagrody BAFTA otrzymała za najlepsze kostiumy do pierwszej części trylogii Petera Jacksona pod tytułem Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia. Ponadto otrzymała nagrodę BAFTA za pracę nad filmem Władca Pierścieni: Dwie Wieże, natomiast za trzecią część trylogii Powrót Króla została wyróżniona nagrodą Costume Designers Guild Award i jej już trzecią w karierze BAFTA Award.

Kolejną nominację do nagrody Costume Designers Guild Award otrzymała za pracę nad filmem pod tytułem Iluzjonista z udziałem Edwarda Nortona, Paula Giamattiego i Jessiki Biel, a ostatnio zaprojektowała kostiumy do takich produkcji jak: The International z udziałem Clive'a Owena i Naomi Watts, Fools Gold z Matthew McConaugheyem i Kate Hudson oraz Krwawy diament z Leonardo DiCaprio, Djimonem Hounsou i Jennifer Connelly.

Pochodząca z Nowej Zelandii Ngila Dickson po raz pierwszy współpracowała z Peterem Jacksonem przy jego reżyserskim debiucie fabularnym pod tytułem Niebiańskie stworzenia. Na początku kariery zaprojektowała kostiumy do takich produkcji jak: telewizyjny dramat z 1989 roku pod tytułem The Rainbow Warrior Conspiracy opowiadający o zatopieniu statku organizacji Greenpeace oraz film o tej samej tematyce, lecz w wersji fabularnej pt. Rainbow Warrior. Dickson zaprojektowała również kostiumy do niezwykle popularnego serialu Xena: wojownicza księżniczka, za który otrzymała New Zealand Film and TV Award.

JAMES NEWTON HOWARD (kompozytor) jest zdobywcą ośmiu nominacji do Oscara i jednym z najbardziej twórczych kompozytorów w branży, mającym na koncie ponad 100 ścieżek dźwiękowych do produkcji filmowych i telewizyjnych. Swą ostatnią nominację do Oscara otrzymał za muzykę do filmu Edwarda Zwicka pod tytułem Opór. Howard otrzymał także nominacje do Oscara za najlepszą ścieżkę dźwiękową do filmu M. Night Shyamalana Osada, PJ Hogana Mój chłopak się żeni, Andrew Davisa Ścigany i Barbry Streisand Książę przypływów. Kolejne dwie statuetki Oscara jak i dwie nominacje Złotego Globu otrzymał w kategorii najlepsza piosenka do filmu Junior za utwór pod tytułem "Look What Love Has Done" oraz do filmu Szczęśliwy dzień i For the First Time. Howard otrzymał swą trzecią nominację do Złotego Globu za muzykę do remake'u, a zarazem hitu Petera Jacksona pod tytułem King Kong. Następną nominację do Oscara oraz już czwartą do nagrody Złotego Globu otrzymał za muzykę do uznanego przez krytyków dramatu Michael Clayton z George'em Clooneyem w roli głównej.

Howard stworzył ścieżki dźwiękowe do wszystkich filmów M. Night Shyamalana, począwszy od przeboju fabularnego Szósty zmysł, a następnie Niezniszczalny, Znaki, Kobieta w błękitnej wodzie, Zdarzenie, a ostatnio Ostatni Władca Wiatru.

Niedawno skomponował ścieżkę dźwiękową do adaptacji filmowej powieści "Woda dla słoni" z udziałem Reese Witherspoon i Roberta Pattinsona. W bogatym dorobku Howarda znajdują się również takie produkcje jak: Salt Phillipa Noyce'a, Miłość i inne używki i Krwawy diament Edwarda Zwicka, Wyznania zakupoholiczki i Piotruś Pan PJ Hogana, The Debaters Great Denzela Washingtona, Wojna Charliego Wilsona Mike'a Nicholsa, Batman - Początek Christophera Nolana, Tłumaczka Sydneya Pollacka, Zakładnik Michaela Manna, Hidalgo - ocean ognia Joe'ego Johnstona, Ulubieńcy Ameryki Joe'ego Rotha, Uciekająca panna młoda i Pretty Woman Garry'ego Marshalla, Lęk pierwotny Gregory'ego Hoblita, Epidemia Wolfganga Petersena, Wyatt Earp i Wielki Kanion Kasdana Lawrence'a, Dave Ivana Reitmana, Upadek Joela Schumachera oraz Pierwsza liga Davida S. Warda.

Howard został także wyróżniony, za twórczość w dziedzinie produkcji telewizyjnych, nagrodą Emmy Award dla najlepszego motywu muzycznego do serialu Gideon's Crossing. Zdobył również nominację do nagrody Emmy w tej samej kategorii za muzykę do serialu Ostry dyżur.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Green Lantern
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy