Reklama

"Fałszerze": TWÓRCY

STEFAN RUZOWITZKY (Scenariusz i reżyseria)

Urodzony w 1961 roku w Wiedniu, studiował teatrologię i historię, a także uczęszczał

na kursy i seminaria takich znanych filmowców jak Syd Field, Zdenek Mahler i Vilmos Zsigmond. W pierwszej połowie lat 80. reżyserował i tworzył sztuki teatralne dla austriackiej stacji ORF. Od 1987 roku niezależnie reżyseruje teledyski i reklamy, a od 1996 roku filmy fabularne ("Tempo" - nagroda Maxa Ophuelsa, austriacki kandydat do Oscara "Die Siebtelbauern", szlagiery "Anatomia" i "Anatomia 2").

Reklama

WYWIAD

Wszystkie Pana filmy łączy jedno: kompletna odmienność od pozostałych.

"Fałszerze" w niczym nie przypominają pańskich poprzednich dzieł.

Na pierwszy rzut oka można tak pomyśleć, ale w każdym koncentruję się na moim ulubionym temacie: idealizmie. Od "Tempa" aż po "Anatomię" skupiam się na młodych postaciach, którzy wkraczają w świat pełne wzniosłych idei, ale widząc panujące w nim zło, muszą je przewartościować. W "Fałszerzach" zajmuję się czymś innym - po raz pierwszy pokazuję konflikt między idealizmem a pragmatyzmem.

Jak wyglądała Pana współpraca z Adolfem Burgerem?

Najbardziej wzruszającym momentem na planie była wizyta dwóch weteranów: Burgera i Papplera. Pomyślałem: "Boże, nie kręcę tylko filmu, to kawałek historii, to się naprawdę wydarzyło. Ci ludzie przetrwali najgorsze". W trakcie wizyty, obaj 90-latkowie bez przerwy kłócili się, czy komendant obozu był wybawicielem czy mordercą. Zrozumiałem, że właśnie o tym będzie mój film!

Jak określiłby Pan sytuację, w której znaleźli się tytułowi bohaterowie?

Myślę, że ich problemy są jak najbardziej uniwersalne. To mnie właśnie najbardziej zafascynowało. Czy można grać w ping ponga w obozie koncentracyjnym, gdy za ścianą torturuje się ludzi na śmierć? Teraz niektórych prześladuje wątpliwość, czy powinno się jeździć na luksusowe wakacje do kraju, którego mieszkańcy umierają z głodu? Czy w ogóle można cieszyć się bogactwem i bezpieczeństwem, gdy na świecie jest tyle cierpienia?

"Fałszerze" są opowiedziani niemal jak emocjonujący film przygodowy. Nie miał Pan obaw przed potraktowaniem tematu w taki sposób?

Dla dzisiejszego widza zwykłe "Tak było!" już nie wystarczy. O Holokauście należy mówić i mamy moralny obowiązek dotrzeć z tym do jak najszerszej widowni. Dlatego nie miałem wątpliwości, czy "Fałszerze" mogą być pełnym napięcia filmem akcji. Nie waham się jednak przyznać, że nigdy nie wziąłbym na siebie pokazania horroru zwykłego życia w obozie.

Skąd takie zainteresowanie okresem nazizmu?

W Austrii skrajnie prawicowe partie populistyczne ciągle uzyskują ok. 20 % głosów w wyborach i współrządzą krajem. Tego nie można tolerować i dlatego raz na jakiś czas warto zmierzyć się z tym tematem.

AICHHOLZER FILMPRODUKTION (Produkcja)

Założona w 1986 roku firma, która początkowo zajmowała się produkcją pełnometrażowych dokumentów, które tak jak "Body Body" i "Jenseits des Krieges" z powodzeniem pokazywano w kinach i na międzynarodowych festiwalach. W latach 90. coraz częściej Aichholzer produkowała filmy fabularne, takie jak "The More I See You" z Laurentem Grevillem, "Taxi für eine Leiche" (najlepszy austriacki film telewizyjny 2003 roku) i często nagradzany "Hurensohn". Koprodukcje z udziałem Aichholzer "Rule of Law" oraz "Distant Trumpet" znalazły się w konkursach filmów dokumentalnych na festiwalach w Locarno

i Berlinie.

MAGNOLIA FILMPRODUKTION (Produkcja)

Niezależna firma założona w 2001 roku przez Ninę Bohlmann i Barbette'a Schrödera,

której pierwszą produkcją był film Jean-Pierre'a Sinapi "Vivre me tue".

"Fałszerze" są kolejną, po "Süperseks" fabularną propozycją Magnolii.

BETA CINEMA (Produkcja)

Dział produkcji kinowej Beta Film, założony w 2001 roku w celu produkcji i wypromowania niezależnych filmów fabularnych o dużym potencjale kinowym. Dzięki skrupulatnemu procesowi selekcji (produkuje się tylko 5-10 tytułów rocznie), firmie udało się osiągnąć znaczące sukcesy kasowe i prestiżowe. Największe to: laureat Oscara "Życie na podsłuchu", nominowany do nagrody Akademii "Upadek", "Biała Masajka" i "Jeden dzień w Europie". Beta Cinema świadczy również usługi międzynarodowym producentom, poszukującym indywidualnego wsparcia ich projektów.

BENEDICT NEUENFELS (Zdjęcia)

2007 - Fałszerze (Die Falscher)

2005 - Człowiek z ambasady (Der Mann von der Botschaft)

2004 - Cowgirl

2003 - Mają Knuta (Sie haben Knut)

2002 - 99 Euro Films

2002 - Mapa serca (Der Felsen)

BRITTA NEHLER (Montaż)

2007 - Fałszerze (Die Falscher)

2001 - Szpiedzy tacy jak oni (All The Queen's Men)

2000 - Freddie Mercury, The Untold Story

1994 - 2004 - Komisarz Rex (Komissar Rex, Tv)

MARIUS RUHLAND (Muzyka)

2007 - Fałszerze (Die Falscher)

2003 - Anatomia 2

2002 - Niebo (Heaven)

2000 - Anatomia

CHRISTIAN KRUGER (Scenografia)

2007 - Fałszerze (Die Falscher)

2002 - Epsteins Nacht

NICOLE FISCHNALLER (Kostiumy)

2007 - Fałszerze (Die Falscher)

2007 - Midsummer Madness

2001 - Szpiedzy tacy jak oni (All The Queen's Men)

2000 - Anatomia

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Fałszerze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy