"Dinozaury żyją! 3D": STRESZCZENIE

Dinozaury żyją to światowa przygoda naukowa i odkrywcza, dzięki której można przeżyć całą erę dinozaurów - od pierwszych stworzeń epoki triasu do potworów z okresu jury i kredy - jako, że przywrócono je do życia na dużym ekranie w formie dwu- i trójwymiarowej. Opowiadana przez Michael'a Douglas'a historia zabierze widzów w podróż, podczas której będą oni towarzyszyć czołowym poszukiwaczom dinozaurów w czasie odkrywania przez nich dowodów na to, iż potomkowie dinozaurów nadal żyją wśród nas. Od egzotycznych bezdroży pustyni Gobi w Mongolii do niesamowitych wzgórz piaskowców Nowego Meksyku, filmowcy towarzyszą paleontologom z Amerykańskiego Muzeum Historii Ziemi w badaniu najważniejszych znalezisk dinozaurów w dziejach. Dzięki znakomitej animacji komputerowej, te odkopane stworzenia, w tym nasi znani ulubieńcy, ponownie odżyją!

W latach 20. ubiegłego wieku Roy Chapman Andrews, naukowiec i podróżnik z AMHN uznany za inspirację dla twórcy Indiany Jones'a, przewodził pięciu ekspedycjom na pustyni Gobi. Wraz ze swoim zespołem Andrews odkrył tysiące szczątków dinozaurów, z których wiele było całkowicie nieznanych - w tym pierwszego welociraptora i pierwsze gniazda dinozaurów z jajami. Odkrył on także szczątki pierwszych ssaków żyjących u boku dinozaurów w okresie późnej kredy. Andrews zabrał również ze sobą hollywoodzkiego kamerzystę, który filmował jego historyczne znaleziska. Ten rzadki i bardzo dobrze zachowany materiał filmowy zestawiony z dzisiejszymi wyprawami daje widzom wyjątkowy wgląd w dziedzinę paleontologii na przestrzeni czasu.

Podążając śladami Roy'a Chapman'a Andrews'a, wiodący paleontolodzy AMNH dzisiejszych czasów, Mike Novacek i Mark Norell, od 1990 roku każdego lata organizują ekspedycję na pustynię Gobi. Rozwiewane wydmy szybko i dokładnie przysypywały całe "kolonie" zwierząt, zachowując ich szczątki w bardzo dobrym stanie. Dopiero teraz zimowe burze piaskowe powodują erozję osadów i odsłaniają całe szkielety. Zamrożone w czasie, dostarczają wielu nowych informacji dotyczących zachowania dinozaurów. Jedna z najbardziej dramatycznych scen filmu ukazuje welociraptora i protoceratopsa, które podczas walki na śmierć i życie zostały pochłonięte przez wydmę. Zginęły w śmiertelnym uścisku, a szczęki i pazury wciąż atakowały przeciwnika. Te wspaniałe momenty z życia dinozaurów jak i inne historie szczątków przywrócono do życie dzięki najbardziej zaawansowanym technikom komputerowym.

Film Dinozaury Żyją opowiada widzom również o przełomowych odkryciach, mających miejsce w gigantycznych czerwonych piaskowcach i kominach skalnych w północnej części Nowego Meksyku. Od 1940 roku naukowcy z AMHN odkrywają wspaniałe okazy na tajemniczym Ranczu Duchów, gdzie erozja, działając na osady, odsłoniła szczątki pierwszych dinozaurów z triasu, pochodzących nawet sprzed 230 milionów lat. W tamtych czasach na ziemi rządziły gady, podczas gdy dinozaury tak naprawdę były skromne - nie większe niż kot, pies czy człowiek. Po triasie, w epoce jury, dinozaury przeżyły rozkwit, powstawały nowe gatunki różnej wielkości stworzeń. Naukowcy ostatnio odkryli potwora pogrzebanego w piaskach Rancza Duchów. Sauropod o długiej szyi zwany seismozaurusem - czyli jaszczurką grzmotem. Było to olbrzymie stworzenie mierzące 121 stóp długości. Podczas filmu widzowie będą świadkami przywrócenia do życia tego diabelskiego zwierzęcia, a kontrast z malutkimi dinozaurami z okresu triasu będzie szokujący.

I wreszcie zobaczymy, dzięki uchwyceniu wydarzenia przez kamery IMAX, jak Novacek, Norell i ich studenci odkrywają być może najstarszego dinozaura znalezionego w Ameryce Północnej. Film opowiada o procesie odkrywania, odciskania szkieletów za pomocą form gipsowych, o usuwaniu ziemi ze znalezisk oraz o ostatecznym poskładaniu i wystawianiu ich w Amerykańskim Muzeum w Nowym Jorku. Film Dinozaury żyją pokazuje proces nauki, a dokładniej jak czasem dochodzi się do nowych wniosków na podstawie wcześniejszych odkryć. Obraz także pokazuje, jak każde nowe pokolenie paleontologów kontynuuje spuściznę po Roy'u Chapman'ie Andrews'ie i jego poprzednikach.

Film Dinozaury żyją został wyprodukowany przez: David Clark, Inc., Giant Screen Films, the Maryland Science Center oraz Stardust Blue we współpracy z Amerykańskim Muzeum Historii Ziemi. Film wyreżyserowali weterani dużego formatu David Clark oraz Bayley Silleck, a zdjęcia zrealizował Bill Reeve. Głównymi sponsorami są: National Science Foundation, the Museum Film Network i 3D Film Interest Group. Film wejdzie na do kin IMAX'a i innych wielkoekranowych kin w marcu 2007 roku. Będzie dostępny w wersji dwu- i trójwymiarowej.

Dowiedz się więcej na temat: Dinozaury żyją! 3D