Reklama

"Baader-Meinhof": TWÓRCY

ULI EDEL (Reżyseria)

Studiował germanistykę i dramaturgię na uniwersytecie w Monachium, a następnie zapisał się do Akademii Filmowej, gdzie nakręcił pierwsze krótkometrażówki, wyprodukowane przez innego studenta monachijskiej filmówki - Bernda Eichingera. W 1981 roku wyreżyserował "My, dzieci z dworca Zoo", ponownie wyprodukowany przez Eichingera. Obraz odniósł sukces na całym świecie, zdobywając szereg nagród, np. na festiwalu w Montrealu. Ich kolejnym wspólnym przedsięwzięciem była ekranizacja "Przeklętego Brooklynu" Huberta Selby'ego (z rolami Jennifer Jason Leigh i Burta Younga), którą uznano za najlepszy niemiecki film roku, a Edela uhonorowano za najlepszą reżyserię. W USA film otrzymał m.in. wyróżnienie krytyków z Nowego Jorku oraz Chicago.

Reklama

Od 1990 roku Uli Edel mieszka w Los Angeles, gdzie jest cenionym reżyserem produkcji telewizyjnych i miniseriali. Wyreżyserowany przez niego "Rasputin" uhonorowano 3 Złotymi Globami i 3 nagrodami Emmy, a "Mgły Avalonu" poza 11 nominacjami do Emmy otrzymały główną nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w San Francisco. "Przedsionek piekła" w reżyserii Edela okazał się z kolei najpopularniejszym filmem w historii amerykańskiej telewizji kablowej, przyciągając przed ekrany 31 milionów widzów.

BERND EICHINGER (Scenariusz, produkcja)

Po ukończeniu studiów w monachijskiej Akademii Filmowej, w 1973 roku Eichinger założył Solaris Film, z którą wyprodukował szereg dzieł nowego pokolenia niemieckich twórców, m.in. "Fałszywy ruch" Wima Wendersa i "Die Konsequenz" Wolfganga Petersena. Oprócz owocnej współpracy z Uli Edelem, do największych sukcesów Eichingera w latach 80. i 90. trzeba zaliczyć "Niekończącą się opowieść" Petersena, "Imię róży" Jean-Jacquesa Annaud oraz "Dom dusz" Billego Augusta. Ostatnio wielką popularnością cieszyły się jego amerykańskie produkcje - trylogia "Resident Evil" oraz obie części "Fantastycznej Czwórki". Niewątpliwie największe uznanie środowiska i widowni przyniosły Eichingerowi oscarowe produkcje: "Nigdzie w Afryce" (Najlepszy Film Obcojęzyczny w 2003 roku), "Upadek" (nominacja w tej samej kategorii i 100 milionów dolarów dochodów na świecie), oraz wielki przebój kin europejskich "Pachnidło - Historia mordercy".

STEFAN AUST

Urodzony w 1946 roku, przez wiele lat był redaktorem naczelnym niemieckiego magazynu "Der Spiegel". Założył, a następnie redagował "Spiegel TV". W latach 1970-1985 wyprodukował szereg programów na temat terroryzmu dla telewizji NDR. Jest autorem dokumentu "The RAF" (2007) , wyprodukowanego z Helmarem Buechelem oraz scenariusza filmu "Stammheim" Reinharda Hauffa, laureata Złotego Niedźwiedzia na Festiwalu Filmowym w Berlinie. Jego książka "Der Baader-Meinhof Komplex", uznawana za kompendium wiedzy o Frakcji Czerwonej Armii, ukazała się po raz pierwszy w 1985 roku.

RAINER KLAUSMANN (Zdjęcia)

Współpracował z największymi reżyserami europejskimi, m.in. Wernerem Herzogiem ("Fitzcarraldo"), Oliverem Hirschbieglem ("Eksperyment" i "Upadek") oraz Faithem Akinem ("Solino", "Głową w mur" i "Na krawędzi nieba"). W 2000 roku otrzymał Bawarską Nagrodę Filmową, a za "Głową w mur" German Camera Award i "Golden Camera 300" na Międzynarodowym Festiwalu Operatorów w Bitoli w Macedonii. Mieszka w Zurychu i wykłada na szeregu uczelni filmowych.

BERND LEPEL (Scenografia)

Rozpoczynał karierę jako scenograf teatralny, a od lat 70. pracuje przy produkcjach telewizyjnych i teatralnych. Jego najważniejszymi projektami były "Upadek", nagrodzony Oscarem "Blaszany bębenek" i "Fałszywy świadek" Volkera Schlöndorfa. Pracował także przy filmie "Cementowy ogród" Andrew Birkina, który wygrał Festiwal Filmowy w Berlinie i "Nagich" Doris Dörrie. Z tą ostatnią reżyserką odniósł znaczące sukcesy w produkcjach operowych "Turandot" (Berlińska Opera Narodowa, 2003), "Rigoletto" (Bawarska Opera Narodowa w Monachium, 2005) i "Madam Butterfly".

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Baader-Meinhof
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy